چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

کشف تاریکی در قلب خورشید

تحقیقات همزمان دو گروه تحقیقاتی نشان می دهند ماده تاریک در قلب درخشان خورشید پنهان شده و در حال سرد کردن تدریجی هسته خورشید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده تاریک با نور در تعامل نیست و از این رو نامرئی است و تنها گواه وجود این ماده تاثیرات گرانشی آن بر روی دیگر اجرام از جمله کهکشانها است. این تاثیرات نشان می دهند ماده تاریک 80 درصد از کل ماده سازنده جهان را تشکیل داده است.

فرضیه پنهان شدن این ماده در قلب خورشید به دهه 1980 باز می گردد، زمانی که اختر شناسان دریافتند تعداد نوترینوهای تحت اتمی نامرئی که از خورشید جدا می شوند تنها یک سوم چیزی است که شبیه سازی های رایانه ای نشان می دادند. ماده تاریک به دلیل این ویژگی که انرژی را به خود جذب می کند می توانست این پدیده را توضیح دهد زیرا به این شکل میزان واکنشهای گداختهای هسته ای که عامل ایجاد نوترینوها بودند را کاهش می داد.
با این همه این مشکل زمانی حل شد که دانشمندان دریافتند سه نوع از نوترینوها در این فرایند حضور دارند که تنها یکی از آنها از زمین قابل رصد است و از این رو فرضیه ماده تاریک نهفته در قلب خورشید رد شد. اکنون این فرضیه با تکیه بر مطالعات جدیدی که توسط محققان دانشگاه لندن و آکسفورد درباره ماده تاریک انجام گرفته احیا شده است. شبیه سازی هایی که در این مطالعه انجام گرفته نشان می دهد نیروی گرانش می تواند ذرات سازنده ماده تاریک را به سوی مرکز خورشید، جایی که این ذرات حرارت خورشید را به خود جذب می کنند بکشاند. برخی از این ذرات ماده تاریک حرارت خورشید را از هسته به سوی سطح ستاره برده و از حرارت هسته می کاهند.

نتایج مطالعات مشابه دانشمندان در دانشگاه اکسفورد نیز از این فرضیه حمایت کرده و محاسبات انجام گرفته بر روی ذراتی از ماده تاریک با جرمی برابر پنج گیگا الکترون ولت نشان می دهد این ذرات در حال سرد کردن قلب خورشید هستند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، این رویداد تاثیر قابل توجهی بر روی حرارت کلی خورشید ندارد بلکه سرد شدن قلب خورشید توسط ماده تاریک می تواند در توضیح چگونگی توزیع و انتقال حرارت در سرتاسر خورشید، فرایندی که درک درستی از آن به دست نیامده است، موثر باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد