چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

هنرنمایی سه تلسکوپ ناسا در ثبت حادثه یک برخورد

سازمان ناسا به تازگی اثر هنری خارق العاده ای که توسط سه تلسکوپ مشهور هابل، چاندرا و اسپیتزر خلق شده را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در تصویر جدیدی که ناسا به تازگی منتشر کرده می توان کهکشانهای آنتن در فاصله 62 میلیون سال نوری از زمین را مشاهده کرد که پرتره آن که توسط سه قهرمان فضایی ناسا، چاندرا، هابل و اسپیتزر به ثبت رسیده است.

در این تصویر ترکیبی، تصویر آبی رنگ توسط چاندرا، تصویر طلایی و قهوه ای توسط هابل و تصویر سرخ توسط اسپیتزر به ثبت رسیده است. کهکشانهای آنتن به دلیل داشتن بازوهایی آنتن مانند به این شکل نامگذاری شده اند که این ویژگی در اثر نیروهای کششی حاصل از برخورد کهکشانها با یکدیگر ایجاد شده اند.

برخورد این کهکشانها با یکدیگر که بیش از 100 میلیون سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد منجر به شکل گیری میلیونها ستاره در ابرهایی از غبار و گاز در دو کهکشان شده است. عظیم ترین این ستاره های جوان در حال حاضر و طی چند میلیون سال روند تکامل خود را طی کرده و با انفجار ابرنواختری به زندگی خود خاتمه داده اند.

تصویر پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا ابرهایی عظیم از گازهای داغ بین ستاره ای را  نشان می دهد که به همراه رسوبات عناصر به جامانده از انفجار ابرنواختری به میان کهکشانها تزریق شده اند. این گازهای غنی شده که از عناصری مانند اکسیژن، آهن، منیزیم و سیلیس برخوردار است منجر به شکل گیری نسلی جدید از ستاره ها و سیاره ها خواهند شد.
ادامه مطلب ...

ارائه تکنیک جدیدی برای تهیه تصاویر واضح از ستارگان

دانشمندان آمریکایی تکنیک جدیدی را ارائه کردند که با استفاده از یک لیزر و یک آینه می تواند در ارائه تصاویر واضح تر از ستارگان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران دانشگاه آریزونا به سرپرستی مایکل هارت این تکنیک جدید را ارائه کردند.

در این تکنیک از دستگاههای لیزری استفاده می شود که می توانند درخشش نور ستارگان را که در اثر برخورد با اتمسفر ایجاد می شوند حذف کند این درخشش سبب می شود که کیفیت تصاویر ستارگان پایین بیاید.

در حقیقت یکی از مشکلات ستاره شناسان در زمان رصد ستارگان با استفاده از تلسکوپهای زمینی، جریانهای اتمسفری است که نور اجرام آسمانی را متفرق می کنند این تفرق نور تهیه تصاویر واضح را دشوار می کند.

اکنون این دستگاه جدید با استفاده از یک دسته پرتو نور لیزر و یک آینه انعطاف پذیر که روی تلسکوپ زمینی نصب می شود توانسته است این مشکل را حل کند.

ادامه مطلب ...

زمین قلب آهنی خود را بازسازی می کند

دانشمندان فرانسوی بر این باورند زمین قلب آهنی خود را به دو بخش تقسیم کرده که یکی از آنها در حال تخریب خود و بخش دیگر در حال بازسازی دوباره است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه "گرینوبل" در فرانسه به تازگی اعلام کرده اند این احتمال وجود دارد که هسته فلزی زمین در حال بازسازی و باززایی خود باشد.

به گفته دانشمندان هسته آهنی زمین می تواند طی چرخه هایی 100 میلیون ساله خود را بازسازی کند، از یک سو خود را ذوب کرده و از سویی دیگر فلزات مایع را به حالت جامد درآورد. چنین فرضیه ای می تواند تفاوت سرعت انتقال امواج ارتعاشی توسط هسته زمین را نیمکره های شرقی و غربی زمین توضیح دهد.

در ماه می گروهی از دانشمندان دانشگاه تولوس اعلام کردند که بخش غربی هسته زمین به صورت مداوم در حال متراکم تر شدن و در بخش شرقی در حال ذوب شدن است و به این شکل زمین تسمه نقاله ای را برای تخریب و بازسازی هسته خود به وجود آورده است.

اکنون محققان دانشگاه گرنوبل به محاسبه مدت زمانی پرداخته اند که این رویدادهای تخریب و بازسازی می تواند در طی آن در مرکز زمین شکل بگیرد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، با این حال آزمایش و اثبات چنین فرضیه ای به هیچ وجه آسان نخواهد بود زیرا این چرخه 100 میلیون ساله به اندازه ای کند است که تکنولوژی های امروزی به سختی قادر به ردیابی فعالیتهای آن خواهند بود.

انتشار اسناد بشقاب پرنده‌ها پس از 60 سال

آرشیوهای ملی انگلیس به تازگی سندی را در خصوص بیگانگان فضایی که به مدت بیش از 60 سال به دستور وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم محرمانه نگه داشته بودند را منتشر کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این اسناد نشان می دهد که وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم احتمال وجود "یوفو" را پنهان کرده بود.
بیش از نیم قرن است که بسیاری از شهروندان انگلیسی تائید می کنند که اشیای اسرارآمیز و حتی موجودات فضایی را در حومه های سرسبز انگلیس دیده اند به طوری که رویت بشقاب پرنده ها در انگلیس به یک خبر عادی رسانه ها تبدیل شده است.
اکنون این اسناد منتشر شده نشان می دهد در طول جنگ جهانی دوم تیم یک هواپیمای بمب افکن نیروی هوایی سلطتنی که بر روی سواحل شرقی کشور کمی دورتر از کانال مانش پرواز می کرد گزارش داد که در کنار یک شیء اسرار آمیز که بدون هیچ صدایی پرواز می کرد قرار گرفته است.
این ماجرا و گزارشات مشابه دیگری در یک مجموعه از اسناد وزارت دفاع انگلیس گردآوری شده و به آرشیو ملی سپرده شده اند.
خلبانان نظامی انگلیس در آن زمان علاقه کمی به صحبت در خصوص موضوعاتی از این دست داشتند به ویژه اینکه تصور می کردند چرچیل تمایلی به شنیدن درباره یوفوها ندارد.
ادامه مطلب ...

زنبورهای سحرخیز با هوشترند

تحقیقات جدید نشان می دهند زنبورهای عسل سحرخیز می توانند به راحتی گلهای تازه شکفته سپیده دم را پیدا کرده و بهترین غذا را نوش جان کنند زیرا این حشرات سودمند در صبح های زود باهوشترند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این قدرت بالا در صبحگاه شاید از این رو شکل گرفته باشد که این حشرات باهوش بتوانند گیاهان در حال شکفته شدن را به راحتی ردیابی کرده و جستجوی شهد گل برای آنها پربارتر شود.

تحقیقات پیشین نشان می دهند میزان شهد گلها در هنگام صبح بیشتر دیگر ساعات روز است، از این رو این مدت زمان دوره ای است که شناسایی رایحه های جدید و تازه می تواند برای زنبورها مفید باشد.

روند به خاطر سپردن رایحه های جدیدی که توسط گلها آزاد می شود برای مغز زنبورها روندی بسیار پر مصرف است و انرژی زیادی صرف می کند از این رو کاهش میزان هوشمندی این حشرات در طول روز می تواند به آنها در ذخیره انرژی کمک کند.

محققان دانشگاه "کونستانز" در آلمان، برای مطالعه این پدیده هزار زنبور عسل گشت زن را جمع آوری کرده و گروهی از آنها را در ازای پاداش غذا به گونه ای آموزش دادند که در زمان های مختلفی از روز به دنبال رایحه های جدید بگردند. به این شکل دانشمندان می توانستند واکنش درست زنبورها را نسبت به رایحه های جدید مطالعه کنند.  پاسخ درست در برابر یک رایحه جدید به معنی انبساط دادن خرطوم مکشی حشره است که معمولا برای جمع آوری شهد گلها از آن استفاده می شود.

نتایج نشان داد زنبورهایی که برای ردیابی رایحه های جدید در صبح زود آموزش دیده بودند از حافظه قویتری برای به یاد آوردن مفهوم رایحه ها برخوردار بودند. قبل از این نیز دانشمندان پی برده بودند رفتار زنبورها با زمانهای مختلف روز در ارتباط مستقیم است. اما مطالعه اخیر به گفته محققان اولین مطالعه ای است که نشان می دهد زنبورها در صبحها باهوشترند.
ادامه مطلب ...

خودروها در آینده از هوا سوخت گیری می کنند

دانشمندان اکنون می توانند با استفاده از آنزیم به دست آمده از نوعی باکتری خاک، هوای سبک را به سوختی پاک برای خودروها تبدیل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، باکتری "Azotobacter Vinelandii" را که معمولا می توان در اطراف ریشه گیاهان مختلف یافت، قادر به تولید نوعی آنزیم به نام "نیتروژناز وانادیوم" است که در طبیعت از گاز نیتروژن آمونیاک تولید می کند اما اکنون این آنزیم توانایی های خود را در تولید پروپان، سوخت پاکی که کاربردهای صنعتی فراوان دارد، نشان داده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند با بهبود تدریجی این آنزیم می توان زنجیره های طولانی تری تولید کرد که از آن سوخت قابل استفاده و کاربردی به دست می آید. دانشمندان حتی امیدوارند استفاده از این آنزیم و ساخت زنجیره های طولانی تر کربن به کربن بتواند در آینده راه هایی جدید را برای تولید سوختهای ترکیبی مایع به وجود آورد.

دانشمندان دریافتند زمانی که این آنزیم از اکسیژن و نیتروژن به دور نگه داشته می شود، به صورت خودکار ساخت زنجیره های کوتاه کربنی را به طول دو یا سه اتم آغاز می کند. آنها با اعلام این توانایی جدید در آنزیم "نیتروژناز وانادیوم" به عنوان کشفی بزرگ، اعلام کردند این  توانایی می تواند در صنایع مختلف کاربردهای بسیار مهمی داشته باشد.

ادامه مطلب ...

تصویر شگفت انگیز جایی که رنگین کمان تمام می‌شود

یک عکاس فرانسوی خوش ذوق آسوشیتدپرس موفق شد با تهیه دو تصویر دیدنی، پایان یک رنگین کمان بزرگ را بر روی دریای ساحل نیس در فرانسه نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، افسانه ها و قصه های کودکانه می گویند که رنگین کمان در یک دیگ پر از طلا تمام می شود و اگر کسی بتواند پایان رنگین کمان را پیدا کند برای همیشه ثروتمند می شود.

اکنون "لیونل سیرونی" عکاس خوش ذوق آسوشیتدپرس توانست پایان رنگین کمان را بر روی دریا در ساحل نیس فرانسه پیدا و آن را در دو تصویر دیدنی برای همیشه جاودانه کند. 

این رنگین کمان پس از یک توفان تابستانی ایجاد شده است. وجود یک هواپیما و یک قایق کوچک به وضوح بزرگی و عظمت این رنگین کمان را نشان می دهد.

این رنگین کمان حدود ساعت 8 بعد از ظهر روز پنجشنبه ظاهر شد و این عکاس توانست این تصاویر را از پنجره اتاق خود تهیه کند.

ادامه مطلب ...

رنگهای واقعی یا مجازی !

  هنگامی که شما به تصاویر حیرت انگیز هابل و یا مریخ نوردها نگاه می کنید، همواره در شگفت خواهید ماند که : ایا انچه با چشمانتان می بینید واقعا وجود دارند؟ متاسفانه جواب شما احتمالا منفی است. در برخی از حالات، مانند مریخ نورد ها، دانشمندان تلاش می کنند انها را در "رنگهای واقعی" تنظیم می کنند، اما اکثرا، رنگها طوری انتخاب می شوند که گویایی علمی زیادی داشته باشند. اینجا خواهیم گفت که چگونه دانشمندان ابزار الات شگفت انگیز خود را تنظیم می کنند و بین رنگها واقعی و کاذب تفاوت قایل می شوند.

▪ سوال:حقیقی یا کاذب: هنگامی که ما به تصاویر پر زرق و برق تلسکوپ فضایی هابل و یا تصاویر پانورامای گیج کننده مریخ نوردها نگاه می کنیم، ایا این تصاویر نشان می دهند که اگر انسان با چشمان خود به آن نظاره کند آنها را به همین صورت خواهد دید؟

ـ جواب: برای تلسکوپ هابل، اکثر رنگها مجازی و در مورد مریخ نوردها اکثرا واقعی هستند. به نحوی که مریخ نوردها ترکیبی را به شکل تصاویر رنگی "حقیقی" و "مجازی" فراهم می کنند. اما به این شکل اصطلاح "رنگ حقیقی" تاحدودی مجادله امیز خواهد شد و در بسیاری از حوضه های مورد بحث تصاویر ماوراء زمینی چندان دلپذیر نخواهند بود. 
ادامه مطلب ...

مخاطرات سلامتی انسان در فضا



از آغاز عصر نوین سفر انسان به فضا شاهد تلاش فضانوردان در سفینه های خود برای اکتشاف و انجام امور تحقیقاتی و علمی بوده ایم. آنها در حالت بی وزنی در حرکت از اینسوبه آنسوی سفینه برای انجام کارهای مختلف بوده اند.

آرزوی بسیاری از انسان ها آنست که روزی بتوانند به فضا رفته و این تجربه نادر را بدست آورند، اما این امر چندان هم آسان نیست و مشکلات فیزیولوژیکی (جسمی) را برای فضا نوردان در بردارد.

ادامه مطلب ...

پاد ماده چه می کند! فضا پیماهای پاد ماده

اکثر سفینه هایی که در داستان های علمی تخیلی شگفتی خوانندگان را بر می انگیزند برای سوخت خود از ضد ماده استقاده می کنند دلیل آن هم ساده است:« ضد ماده» قدرتمند ترین سوختی است که تا به حال شناخته شده است در حالی که چندین تن سوخت شیمیایی برای فرستادن کاوشگرها به مریخ نیازاست،تنها ده ها میلی گرم از ضد ماده برای همین منظور کفایت می کند.این مقدار ازضد ماده حدود یک هزارم وزن یک آب نبات کوچک است.اما در واقع این نیروخطرات خاص خود را دارد. برخی از واکنش های ضدماده فوران هایی از پرتوهای پرانرژی گاما تولید می کنند. آنها به درون ماده نفوذ می کنند و مولکولهای موجود درسلول ها را متلاشی می سازند .


ادامه مطلب ...