چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

پمپ ‌بنزین‌ های فضایی

زنگ خطر یک لحظه هم قطع نمی‌شد. فرمانده ناو فضایی در حالی که تلاش داشت فرامین لازم و صحیح  برای سایر فضانوردان و خدمه پروازی را در ذهن خود مرور کند، متوجه چراغ سبز ارتباط با ایستگاه زمینی شد، فرصت را غنیمت شمرد و فوراً پیام فرستاد:"ایستگاه زمینی،ما یک مشکل داریم".

مأموریت آنها به دلایلی طولانی شده بود و به همین دلیل بود که آب اشامیدنی، اکسیژن و سوخت مورد نیاز برای انجام مانورهای فضایی کشتی کیهانی‌اشان تمام شده بود. زنگ خطر نیز به آنها گوشزد می‌کرد که باید به سرعت هوای تازه به سفینه تزریق شود. چند دقیقه‌ای طول کشید تا مرکز کنترل زمینی پاسخ دهد. آنها می‌بایست مسیر خود را به سمت یک پمپ سوخت فضایی کج می‌کردند. نزدیکترین پمپ سوخت فضایی که تقریباً در مسیر آنها قرار داشت، روی خرده‌سیارکی بنا شده بود که کارهای ساختمانی و تأسیساتی آن به تازگی به اتمام رسیده بود و بنابراین آنها نخستین مشتریان این ایستگاه سوخت‌گیری فضایی بودند.

  

ادامه مطلب ...

معرفی سوخو-34

سوخوی 34 که ناتو آن را FallBack نام گذاری کرده یک جنگنده بمب افکن پیشرفته تهاجمی دو سرنشین است.این جنگنده-بمب افکن برای جایگزینی سوخوی 24 طراحی شده است. 

 

 

 

این جنگنده بمب افکن می شود گفت که نسخه ای ازSu-27 Flanker است.طراحی آن در اوایل 1980 آغاز شد و در 13 آوریل 1990 اولین پرواز آزمایشی را تجربه کرد.نخست این جنگنده بمب افکن Su-27IB نام گذاری شد.

مسائل مالی شرکت سازنده باعث توقف مکرر پروژه شد و باعث شد مدل آزمایشی آن تحت قوانین مختلف تخصیص به نمایش درآید.زمانی که خبر آن در مطبوعات پخش شد از آن با نام Su-34 یاد شد.سومین مدل آزمایشی این پرنده در نمایش هوایی پاریس در سال 1995 شرکت کرد و نام Su-34MF به خود گرفت. همچنین در نمایش هوایی MAKS در سال 1999 نام Su-34MF, multi-functionبر روی این جنگنده-بمب افکن گذاشته شد. اخیرا نیروی هوایی روسیه این جنگنده-بمب افکن را فقطSu34 معرفی کرده است.

ادامه مطلب ...

زندگی یک ستاره از تولد تا مرگ

 توده های عظیم گردوغبار که چراغ های زیبای آسمان می شوند



شب ها که به آسمان نگاه می کنیم اگر در آسمان ابری نباشد، می توانیم ستارگان درخشنده را ببینیم و از دیدنشان لذت ببریم؛ ستارگانی که با زیبایی خود آسمان ما را زینت می دهند و چشم های ما را می نوازند. این ستارگان سوسو زن و زیبا که هزاران هزار فرسنگ از ما دورند گاه آنقدر بزرگند که ده ها برابر خورشید ما هستند و گاه کوچکند، اما باز هم با همه کوچکی از زمین ما بزرگ ترند، اما آیا تا به حال درباره چگونگی پیدایش و زندگی این چراغ های زیبای آسمان فکر کرده اید؟ آیا می دانید که آنها هم مانند ما متولد می شوند، زندگی می کنند و می میرند؟

قبل از آن که چگونگی تولد یک ستاره را بررسی کنیم اول باید ببینیم ستاره چیست. ستاره ها اجرام داغی از توده های عظیم گاز و گرد و غبار هستند و در اندازه ها، تراکم و دماهای گوناگون وجود دارند. اندازه آنان از ۴۵۰ برابر کوچک تر تا ۱۰۰۰ برابر بزرگ تر از خورشید، حرارت و دمای آنها بین ۳۰۰۰ تا ۵۰ هزار درجه سلسیوس و تراکم شان از ۲ تا ۵۰ برابر خورشید متغیر است.

ادامه مطلب ...

تکنولوژی دید در شب در خودروی BMW


در این فناوری جدید خودروهای BMW به دوربین دید در شب در جلوی خودرو مجهز می شوند. دوربین دید درشب اصطلاحا به تجهیزاتی گفته می‌شود که امکان دیدن در تاریکی را فراهم می‌کند. با این تجهیزات عملا می‌توان فردی را که در فاصله ۲۰۰متری در تاریکی مطلق ایستاده است؛ مشاهده کرد.

ابرهای طوفانی بر فراز یکی از شهرهای هلند


این ابرهای باران‌زا به همراه رعد و برق منظره جالب و در عین حال ترسناکی را به وجود آورده‌اند.