چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

شکست روسیه تزاری ‌از ‌آلمان

روایتی ازجنگ جهانی اول



97 سال پیش در روز 30 اوت سال 1914 میلادی ، در حالی که فقط یک ماه از آغاز جنگ بزرگ که به جنگ جهانی اول شهرت یافت ، می گذشت ارتش امپراتوری آلمان ، ارتش روسیه تزاری را در منطقه تاننبرگ در هم شکست. این پیروزی نشان داد که جنگ طولانی و بی رحمانه خواهد بود. 

در روز اول اوت سال 1914 میلادی در ساعت 4 بعدازظهر زنگ تمام ناقوس ها در سراسر فرانسه به صدا درآمدند که طنین آنها خبر از واقعه شومی می داد، بسیج عمومی در فرانسه اعلام شد.

آلمان در همان روز به روسیه و در روز دوم اوت به فرانسه اعلان جنگ داد. در روز 4 اوت ارتش آلمان بی طرفی بلژیک را نقض کرد و لشکرهای آلمانی وارد خاک این کشور شدند.
در پی حمله آلمان به خاک بلژیک ، بریتانیا نیز در کنار فرانسه و روسیه با آلمان وارد جنگ شد. فرانسوی ها از متحد خود روسیه خواستند هر چه سریعتر به خاک آلمان حمله کند تا این کشور ناگزیر به جنگ در دو جبهه شود.

بنابراین دو سپاه روسیه در نیمه ماه اوت سال 1914 میلادی ایالت پروس شرقی آلمان [امروز این ایالت میان لهستان و روسیه تقسیم شده است] را مورد حمله قرار دادند.
 

در روز 20 اوت، قوای نظامی دوم آلمان در گومبینن ناگزیر به عقب نشینی شد.در پاریس و لندن ، متحدان تزار روسیه ، موفقیت «جاده صاف کن روس»  راجشن گرفتند.


ژنرال هلموت فن مولتکه ، فرمانده ارتش امپراتوری آلمان با دستپاچگی ، دو لشکر آلمانی را از جبهه غربی به جبهه شرقی برای تحکیم این جبهه منتقل کرد.
فرانسوی ها که به شدت تحت فشار قرار گرفته بودند، از کاهش نیروهای آلمانی استفاده کردند تا مواضع خود را تحکیم کرده و مانع از اشغال کشورشان شوند.

ژنرال آلمانی پاول فن هیندنبورگ 67 ساله که بازنشسته شده بود دوباره به خدمت بازگشت و برای جلوگیری از فاجعه فرماندهی قوای نظامی دوم را در دست گرفت و ژنرال اریخ لودندورف به معاونت وی منصوب شد.

آلمانی ها توانستند مکالمات رادیویی میان ژنرال های روسی را استراق سمع کنند و متوجه شدند دو سپاه روسیه در فاصله دورتری از آنچه که تصور می کردند ، قرار دارند.
هیندنبورگ و لودندورف تصمیم گرفتند به سپاه ژنرال سامسونف حمله کنند. آنها از کینه ای که میان دو ژنرال روسی سامسونف و رننکامپف وجود داشت باخبر بودند و تصور می کردند ژنرال رننکامپف فرمانده سپاه دیگر روسیه در کمک به سامسونف تردید نشان خواهد داد. این تصور آنها به حقیقت مبدل شد.

لشکر دوم آلمان به فرماندهی ژنرال هیندنبورگ 150000 سرباز سامسونف را مجبور به عقب نشینی به تاننبرگ کرده و راه بازگشت آنها را مسدود کرد.در پی این حمله غافلگیرکننده شیرازه سپاه سامسونف از هم گسست. در این نبرد 30000 سرباز روس کشته و همین تعداد مجروح شدند.
آلمانی ها بیش از 90000 سرباز روس را اسیر کرده و 500 قبضه توپ را به غنیمت گرفتند. بیش از 60 قطار اسیران روس را به غرب آلمان منتقل کردند.تلفات آلمانی ها کمتر از 20000 نفر بود.
 سامسونف از شدت ناامیدی خودکشی می کند.یک هفته بعد ، در سواحل دریاچه‌های مازور سپاه ژنرال رننکامپف به نوبه خود از لشکر دوم المان به فرماندهی ژنرال هیندنبورگ شکست می خورد.
به این ترتیب  در روز 30 اوت سال 1914 میلادی ، ارتش امپراتوری آلمان سپاه روسیه تزاری را در منطقه تاننبرگ در هم شکست.این نخستین شکست بزرگی بود که در روزهای اولیه جنگ بزرگ (جنگ جهانی اول) که از سال 1914 تا 1918 میلادی سراسر اروپا و بخش های وسیعی از جهان را به خون و آتش کشید، رخ داد.

نویسنده : بهرام افتخاری

جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد