چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

جهان های موازی

آیا نسخه دومی از شما ، یک رونوشت از خود شما وجود دارد که همین الان مشغول خواندن این مقاله باشد؟
آیا شخصی دیگر با اینکه شما نیست، روی سیاره ای به نام زمین با کوههای مه گرفته ، مزارع حاصل خیز و شهرهای بی در و پیکر در منظومه خورشیدی که هشت سیاره دیگر نیز دارد، زندگی می کند؟
آیا زندگی این شخص از هر لحاظ درست عین زندگی شما بوده است؟

اگر جوابتان مثبت است، شاید در این لحظه او تصمیم بگیرد این مقاله را تا همین جا رها کند، در حالی که شما به خواندن مقاله تا انتها ادامه خواهید داد.



● نظریه جهانهای موازی

اندیشه وجود یک خود دیگر نظیر آنچه که در بالا شرح آن رفت عجیب و غیر معقول به نظر می رسد، اما آنگونه که از قرائن بر می آید انگار مجبوریم آن را بپذیریم. زیرا مشاهدات نجومی از این اندیشه غیر مادی پشتیبانی می کنند. بنابر این پیش بینی ساده ترین و پر طرافدارترین الگوی کیهان شناسی که امروزه وجود دارد، این است که هر یک از ما یک جفت (همزاد) داریم که در کهکشانی که حدود ۲۸۰ ۱۰متر دورتر از زمین قراردارد، زندگی می کنند. ادامه مطلب ...

ابر ماژلانی کوچک

دریانورد پرتغال فرناند ماژلان زمان زیادی را برای بررسی و مطالعه آسمان نیمکره جنوبی زمین صرف کرده است. نتیجه این بررسی ها یافتن دو توده مه آلود، بود که با چشم غیر مسلح به راحتی قابل رویت است و امروزه منجمان آماتور، این دو ابر را به افتخار کاشفان اولیه اش، ابرهای ماژلانی می نامند. این توده ها در واقع کهکشانهای کوتوله و نامنظمی هستند که به عنوان قمرهای کهکشانی، کهکشان راه شیری نیز به حساب می آیند. ابر ماژلانی کوچک حدود 15 هزار سال نوری از ما فاصله دارد و در راستای صورت فلکی توکان(از نیمکره جنوبی قابل رویت است) دیده می شود و از هزاران ستاره کوچک و بزرگ تشکیل می شود. قمر کهکشانی دیگری که برای رسیدن به آن باید 210 هزار سال نوری از منظومه خورشیدیمان فاصله بگیریم، چیزی نیست جز ابر ماژلانی بزرگ. تصویر بالا علاوه بر این دو جرم، دو خوشه کروی درخشان آسمان را هم نشان می دهد . خوشه کروی سمت راست و پایین تصویر  NGC 362 و 47 توکان  که بسیار درخشان تر در گوشه سمت چپ تصویر خودنمایی می کند. خوشه کروی 47 توکان 13 هزار سال نوری از ما فاصله دارد و در سمت چپ ابر ماژلانی بزرگ واقع شده است.

غرش خاموش رعد در قلمرو آسمان

              

دسامبر سال ۲۰۰۶ که وزارت دفاع انگلستان قرارداد تولید خودروی هوایی بی سرنشین بسیار پیشرفته ای موسوم به تارانیس را به سازندگان پیشروی صنعت هوافضا اعلام کرد، معلوم نبود محصول نهایی چه چیز متفاوتی از کار درخواهد آمد تا نگاه کارشناسان را به خود خیره کند، اما اینک خودروی هوایی تمام خودکار و کاملا توسعه یافته تارانیس یک سروگردن بالاتر از همه خودروهای هوایی بی سرنشین (UAV) تاکنون تولید شده می خواهد نه تنها به عنوان یک جت جنگی بسیار پیشرفته و خودکار به دنیای هوانوردی معرفی شود، بلکه فراتر از آن قصد دارد لقب جنگجوی آینده آسمان ها را به خود اختصاص دهد و البته به رغم اطلاعاتی که تا همین جا درباره مشخصات فنی و قابلیت های ممتاز این جنگنده استثنایی ۲۱۶ میلیون دلاری منتشر شده، بعید نیست آسمان نبردهای آینده شاهد یکه تازی اعجوبه همه فن حریفی به نام تارانیس باشد که همتای لقب اساطیری اش ـ خدای رعد ـ سینه آسمان را بشکافد.
ادامه مطلب ...

آنچه درباره لامپ کم مصرف نمی دانستید

 وقتی لامپ کم مصرف می شکند...


این روزها لامپ های کم مصرف در بیشتر خانه ها جای خود را باز کرده اند....


این لامپ ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند و طول عمر بیشتری دارند و به همین دلیل، خیلی از کشورها با اجرای سیاست های تشویقی، وضع قوانین مالیاتی و محدود کردن تولید لامپ های معمولی، استفاده از این لامپ ها را ترویج می کنند. اما هنوز خیلی ها با زیر و بم استفاده از این لامپ ها آشنایی ندارند. مثلا کمتر کسی است که بداند وقتی یک لامپ کم مصرف می شکند، بخار جیوه موجود در آن که خطرناک و سمی است، متصاعد می شود و به همین خاطر نباید به خرده های لامپ کم مصرف دست زد یا برای جمع کردن آن از جاروبرقی استفاده کرد؛ بلکه فورا باید پنجره ها را باز و به مدت ۱۵ دقیقه اتاق را ترک کرد تا بخارهای جیوه از محیط خارج شود و سپس با ماسک و دستکش، خرده های لامپ را در ظرف شیشه ای دردار یا دو لایه کیسه پلاستیک گذاشت و در آن را بست. این مطلب، شما را با ظرایفی از این قبیل درباره لامپ های کم مصرف آشنا می کند.

کارشناسان توصیه می کنند هرگز لامپ های کم مصرف سوخته و شکسته تان را نگه ندارید و آنها را به مراکز بازیافت تحویل دهید. این لامپ ها به دلیل وجود جیوه، جزو زباله های خطرناک هستند و در صورتی که همراه با زباله های دیگر و به روش سنتی دفع شوند موجب آلودگی محیط خواهند شد.

ادامه مطلب ...

غول بیدار شده است

پرونده BMW ۳۲۸ Kamm Coupé پس از ۷۰ سال دوباره باز می‌شود


۷۰ سال پیش آلمان و بخصوص شرکت بی.ام.و در دنیای خودروهای اسپرت و سرعتی قطبی بزرگ به شمار می آمد، اما جنگ جهانی دوم اوضاع را کاملا دگرگون کرد. در آن زمان BMW ۳۲۸ Kamm Coupé یک محصول استثنایی در دنیای خودروهای اسپرت و سرعتی در نظر گرفته می شد که البته خیلی زود در تاریخ ناپدید شد، اما اکنون به لطف گسترش فناوری های نوین از جمله شبیه سازی های رایانه ای بار دیگر شاهد حیات این خودرو هستیم.


BMW ۳۲۸ Kamm Coupé که نامگذاری آن به پاس تحقیقات ارزشمند مهندس آلمانی به همین نام در زمینه مهندسی آیرودینامیک صورت گرفته است، در سال ۱۹۵۳ از اطلس خودروسازی جهان محو شد، اما اکنون و با گذشت بیش از ۷۰ سال از آن دوران طلایی بی.ام.و بار دیگر بر آن شد تا این خودروی کلاسیک و جذاب را بار دیگر تولید کند. تولید دوباره این خودرو پس از موفقیتی صورت گرفت که از سوی تولید دوباره خودروی کلاسیک و قدیمی Mille Miglia نصیب بی.ام.و شد. در حقیقت بی.ام.و تلاش کرده است تا با تولید مجدد BMW ۳۲۸ Kamm Coupé نشان دهد در بیش از ۷۰ سال پیش چه جایگاهی در زمینه خودروهای اسپرت و البته آیرودینامیک آن زمان داشته است.


کارل بامر، مدیر ارشد گروه خودروهای کلاسیک بی.ام.و می گوید: بسیار به خود می بالیم که توانسته ایم بار دیگر این خودروی زیبا و آیرودینامیک را تولید کنیم.

ادامه مطلب ...

نشانه های حیات در سیاره ای فراخورشیدی

برای دومین بار، پژوهشگران موفق شدند مولکول های آلی را در اطراف سیاره ای مشتری مانند و داغ در خارج از منظومه شمسی کشف کنند. این بدان معنی است که فراوانی مولکول های آلی و بنیان های اصلی حیات در جهان، بسیار بیشتر است و احتمالا حیات بسیار آسان تر شکل می گیرد.

پژوهشگران ناسا توانستند در جایی بسیار دور از منظومه شمسی، مولکول های پایه حیات را در یک سیاره گازی داغ بیابند. این کشف، گامی رو به جلو برای منجمانی است که درتلاشند سیاراتی را که می توانند میزبان حیات باشند، مشخص کنند این سیاره تازه کشف شده قابل سکونت نیست، ولی مواد شیمیایی مشابهی دارد که، اگر در آینده در اطراف یک سیاره سنگی کشف شود، می تواند نشانه ای از وجود حیات باشد.



مارک سواین از پژوهشگران آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، جی.پی.ال در پاسادنای کالیفرنیا می گوید: «این دومین سیاره خارج از منظومه شمسی است که در آن آب، متان و دی اکسید کربن یافت شده، موادی که وجود آنها برای فرایندهای زیستی در سیارات قابل سکونت لازم است. کشف ترکیبات آلی در دو سیاره بیرون از منظومه شمسی، این احتمال را افزایش می دهد که سیاراتی که در آنها مولکول های لازم برای حیات وجود دارند، به تعداد بیشتر و حتی معمول تر در فضا وجود دارند».

ادامه مطلب ...

بوگاتی خستگی ناپذیر

 تقریبا یک قرن پیش مکتبی متفاوت در صنعت خودروسازی جهان به وجود آمد که همواره با دو مشخصه بارز خودنمایی کرده است: سرعت و قدرت. بوگاتی نامی شناخته شده در خودروسازی دنیاست که گرچه حدود ۲۰ سال از حیات آن به معنای واقعی و تجاری بیشتر نمی گذرد، اما طی یک قرن گذشته زیربنایی برای آن ایجاد شده است که اکنون و تنها طی کمتر از یک دهه خودروهایی از این برند به دنیا معرفی شده اند که کمتر خودرویی توان رقابت با آنها را دارد و Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu تازه ترین شاهکاری است که در این زمینه ارائه شده است.

در یکصدمین سالگرد حیات خودروسازی بوگاتی جشن باشکوهی برگزار شد که در آن با رونمایی از محصول جدید این برند مشخص شد بوگاتی همیشه برگ برنده ای برای رو کردن در اختیار دارد. در حقیقت این خودرو آنقدر زیباست که به عقیده بسیاری از کارشناسان امور خودرو، بهترین انتخاب برای گرامی داشت یک قرن فعالیت پرفراز و نشیب بوگاتی بوده است.


ادامه مطلب ...

مدارهای فضایی شناور

در سال 1984یک فیزیکدان آمریکایی به نام رابرت ال فوروارد نظریه‌ای برای استفاده از مدارهای فضایی جدید ارائه نمود که نام‌های گوناگونی همچون مدارهای شناور، مدارهای غیر کپلری یا مدارهای جابجا شده بر خود دیده است. در آن زمان مجامع علمی دنیا استفاده از این مدار فضایی جدید را غیر ممکن ارزیابی نمودند. اما اکنون و پس از 25 سال، محاسبات مهندسان آزمایشگاه مفاهیم پیشرفته فضایی در دانشگاه استراث‌کلاید نشان می‌دهد که ایده فوروارد عملی است.

دکتر فوروارد که در سال 2002 از دنیا رفته است، معتقد بود که می‌توان با ترفندهایی صفحه مداری مشابه مدار زمین ثابت (ژئوسنکرون) در دو سمت شمال یا جنوب صفحه استوای سماوی به دست آورد. به این ترتیب قادر خواهیم بود به تقاضای روزافزون برای دست‌یابی به نقاط جدید مداری در این مدار منحصر به فرد پاسخ دهیم.

دکتر فوروارد معتقد بود که می‌توان ماهواره‌های مخابراتی را روی یک مدار دقیقا مشابه مدار «زمین ثابت» اما به موازات آن و به فاصله اندکی حدود 50تا 100 کیلومتر در شمال یا جنوب صفحه استوایی قرار داد. اما از آنجا که چنین مداری غیر کپلری است و به عبارت دیگر از تعادل دینامیکی ناشی از نیروی گرانش تبعیت نمی‌کند، باید دائماً با صرف نیروی اندکی آن را در وضعیت از پیش تعریف شده نگه داشت. پیشنهاد مشخص دکتر فوروارد در آن زمان استفاده از بادبانهای خورشیدی بود.

ادامه مطلب ...

تصاویر جدید انفجار یک ابرنواختر

تلسکوپ فضایی هابل موفق شد با رصد یک ابرنواختر تصاویری بسیار دیدنی از انفجار یک ستاره را تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ فضایی هابل زیر نظر ناسا و اسا تصاویری بی نظیر از ابرنواختر SN1987A تهیه کرد. در این تصویر ماده منفجر شده ای که در تمام جهت ها به اطراف پراکنده می شود به همراه حلقه گاز و گرد و غباری که اطراف این ستاره غول پیکر جمع شده است به وضوح نشان داده می شوند.

این تصاویر که در تازه ترین شماره مجله "ساینس" منتشر شده اند به دانشمندان اجازه می دهند که ترکیبات و روش گسترش بقایای یک ابرنواختر را بررسی کنند.

SN1987A یک ابرنواختر بسیار نزدیک به زمین است. این ستاره 163 هزار سال قبل در ابر بزرگ ماژلان منفجر شد و در سال 1987 کشف شد.


ادامه مطلب ...

شاتل

تصور کنید روی صندلی فضاپیمایی که هزاران تن سوخت قابل انفجار در موشک خود دارد، نشسته اید و در حالی که لباس مخصوص فضایی به تن دارید ناگهان صدای غرش بلندی را شنیده و ارتعاش شدیدی را احساس می کنید.

موتورهای اصلی نوبت به نوبت روشن شده اند و در عرض ۶ ثانیه موتورهای تقویت کننده هم روشن می شوند. کابین به شدت تکان می خورد و شما از زمین بلند می شوید و در عرض ۵/۸ دقیقه شما در خارج از جو زمین خواهید بود. شاید ماموریت شما انتقال آب و غذا و اکسیژن به ایستگاه فضایی بین المللی یا قرار دادن یک ماهواره در مدار و یا تعمیر یک ماهواره در فضا باشد.

پرواز با شاتل فضایی اینگونه وصف شده است. ولی به راستی شاتل فضایی چیست؟ چگونه کار می کند و چه تفاوتی با فضاپیماهای دیگر دارد؟ در این مقاله شما با دنیای جذاب شاتل های فضایی آشنا خواهید شد.


ادامه مطلب ...