چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

پایان افسانه ناپلئون در نبرد واترلو


196 سال پیش در روز 18 ژوئن سال 1815 میلادی ، قوای نظامی فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه از قوای نظامی مشترک انگلستان و پروس به فرماندهی ژنرال ولینگتون و مارشال بلوخر در واترلو در چند کیلومتری جنوب بروکسل شکست خورد.

ناپلئون که حدود یک سال پیش از این تاریخ پس از شکست از قوای مشترک انگلستان ، روسیه و پروس از امپراتوری فرانسه خلع شده و به جزیره الب تبعید شده بود ، از جزیره الب فرار کرده و در روز 20 مارس سال 1815 میلادی به کاخ توییلری در پاریس بازمی گردد.
لویی هجدهم از سلسله بوربون که به پادشاهی فرانسه رسیده بود با ورود ناپلئون از پاریس فرار می کند. در آن هنگام نیروهای متحد علیه ناپلئون در حال به توافق رسیدن در مورد شرایط صلح با فرانسه بودند و پس از اطلاع از بازگشت ناپلئون حکومت وی را غیرقانونی اعلام کردند.
ناپلئون با عجله یک قوای نظامی 100000 نفری از سربازان سابق خود را تشکیل می دهد و تصمیم می گیرد در بلژیک به نیروهای انگلستان و پروس قبل از این که روسها و اتریشی ها به آنها بپیوندند ، حمله کند.
ناپلئون قوای نظامی پروس به فرماندهی مارشال  بلوخر  را در لینیی منطقه ای میان شهرهای شارلو روا و نامور شکست می دهد. او به ژنرال فرانسوی گروشی دستور می دهد به تعقیب بازمانده قوای نظامی بلوخر ادامه دهد.

ناپلئون در فردای آن روز به قوای انگلستان به فرماندهی ژنرال ولینگتون که در فلات مون سن ژان نزدیک واترلو مواضع مستحکمی را در اختیار داشت ، حمله می کند، اما به علت بارندگی شب قبل میدان نبرد بسیار گل آلود بوده و پیش راندن توپ ها بسیار دشوار بود. به همین دلیل ناپلئون نتوانست در مواضع دفاعی انگلیسی ها رخنه کند.

در پایان روز، ناگهان قوای مارشال بلوخر از پشت سر به نیروهای فرانسوی حمله کرده و آنها را غافلگیر می کند. با از هم فروپاشیدن صفوف نیروهای فرانسوی ، ناپلئون تحت حمایت گارد امپراتوری میدان جنگ را ترک می کند و به پاریس بازمی گردد، در این هنگام ناپلئون متوجه می شود که همه چیز پایان یافته است.
حکومت دوباره ناپلئون پس از فرار از جزیره الب فقط 100 روز به طول انجامید.
مدتی بعد ناپلئون خود را تسلیم انگلیسی ها کرد. دولت انگلستان این بار ناپلئون را به جزیره دوردست و بد آب و هوای سنت هلن تبعید کرد. ناپلئون چند سال بعد در جزیره سنت هلن بر اثر یک بیماری درگذشت.

به این ترتیب ، در روز 18 ژوئن سال 1815 میلادی ناپلئون در واترلو شکست خورد و افسانه ناپلئون بناپارت فاتح بزرگ اروپا به پایان رسید.


نویسنده :بهرام افتخاری

جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد