چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

ثبت تصویری ترکیبی از خوشه ستاره ای

تلسکوپهای برتر جهان تصاویری جدید از خوشه ستاره ای "جعبه جواهر" به ثبت رسانده اند که ترکیب این تصاویر با یکدیگر، عکسی با جزئیات بالا را از این خوشه باز خلق کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از تماشایی ترین خوشه های ستاره ای جهان در صورت فلکی چلیپا خوشه ستاره ای Kappa Crucis مشهور به NGC 4755 یا "جعبه جواهر" است که درخشش آن به اندازه ای است که امکان مشاهده آن با چشم غیر مسلح نیز وجود دارد. این خوشه زیبا در فاصله 6 هزار و 400 سال نوری از زمین فاصله داشته و سنی در حدود 16 میلیون سال دارد.

نام این خوشه توسط اخترشناس مشهور جان هرشل در دهه 1830 انتخاب شده است زیرا رنگهای درخشان و متضاد ستاره های موجود در این خوشه از میان لنز تلسکوپ برای هرشل یاد آور قطعه ای جواهر بوده است. خوشه های بازی مانند خوشه جعبه جواهر معمولا پذیرای هر جرم کیهانی هستند و چندین هزار ستاره موجود در آنها تحت تاثیر نیروی گرانش به سمت یکدیگر کشیده می شوند.


خوشه "جعبه جواهر" در صورت فلکی چلیپا
ادامه مطلب ...

تصویر جدید ماهواره هرشل از سحابی روزت

ماهواره اروپایی هرشل که 14 می سال 2009 همراه ماهواره پلانک با موشک آریان 5 پرتاب شد تصویر جدیدی را از تولد برخی از ستارگان واقع در سحابی روزت تهیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سحابی روزت (Rosette nebula) منطقه ای در کهکشان راه شیری است که تنها پنج هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

تلسکوپ فضایی هرشل این تصویر ترکیبی را با استفاده از دو دوربین مادن قرمز خود و در سه رنگ تهیه کرده است.

این یکی از اولین تصاویری است که تشکیل ستاره ها را توسط اجرام آسمانی بزرگ نشان می دهند. در این تصویر نقاط نورانی تر مربوط به تشکیل ستارگان اولیه توسط یک جرم 10 برابر بزرگتر از جرم خورشید است و نقاطی که به سمت مرکز تصویر می روند و در فضاهای قرمزتر، ستاره های اولیه تشکیل شده از اجرام برابر جرم خورشید را نشان می دهند.


ادامه مطلب ...

سقوط پلوتو

با یافتن تعداد زیادی سیاره کوتوله در منظومه شمسی، مقام پلوتو باز هم تنزل پیدا کرد ..!!

اخترشناسان دانشگاه دولتی استرالیا در تازه ترین تحقیقات خود سیارات کوتوله را از نو دسته بندی نموده و شمار سیارات همنوع پلوتو را تا ده درصد افزایش داده اند.

اتحادیه بین المللی اخترشناسی، ساکنین منظومه شمسی را در سه گروه دسته بندی کرده است: سیارات، سیارات کوتوله و اجرام کوچک منظومه شمسی. در سال 2006، با ترک پلوتو از ردیف سیارات منظومه شمسی و پیوستن آن به گروه سیارات کوتوله، تعداد سیارات ما به هشت کاهش یافت و تعداد سیارات کوتوله به پنج و تعداد اجرام کوچکی که به دور خورشید در گردش اند به هزاران عدد رسید.   

دانشمندان اندازه اجرام در مرز میان سیارات کوتوله و کوچک منظومه شمسی را از نو محاسبه کردند. در محاسبات قبلی اجرام یخی با شعاع بیشتر از 400 کیلومتر به صورت سیارات کوتوله معرفی شدند. تحقیقات تازه نشان می دهد که این شعاع باید به 200 کیلومتر نزدیکتر باشد، که در نتیجه شمار اجرام مشخص شده به عنوان سیارات کوتوله را تا 50 عدد بالا می برد. 


ادامه مطلب ...

آخرین تصویر منتشر شده از هابل

تلسکوپ هابل 20 ساله شد و در دو دهه ای که از عمرش سپری کرد از پربارترین دو دهه هایی بوده است که یک ابزار دست ساز بشر تا کنون توانسته سپری کند زیرا این تلسکوپ با تصاویر بی نظیر خود ذهنیتی کاملا متفاوت از جهان هستی و ساختار آن در انسانها خلق کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که گالیله اولین تلسکوپ خود را در اوایل قرن 17 میلادی ساخت ساخته اش به او امکان داد حالتهای مختلف سیاره زهره را به ثبت برساند، لکه هایی را بر روی سطح خورشید مشاهده کرده و چهار قمر سیاره مشتری را رصد کند.

اما هیچ یک از نوابغ باستانی اخترشناسی توانایی تصور کردن تصاویری که یکی از مشهورترین تلسکوپهای فضایی در اختیار انسانها قرار داده است را نداشته اند. از 24 آوریل سال 1990، زمانی که شاتل دیسکاوری تلسکوپ هابل ناسا را در میان کهکشانها رها کرد تا کنون، این تلسکوپ تصاویری با زیبایی شگفت انگیز از ابرنواخترانی با وسعت 6 سال نوری، هزاران خوشه ستاره ای که تحت تاثیر گرانش یکدیگرند، کهکشانهای بسیار دور افتاده ای که به جانداران اعماق دریا شباهت دارند، بازتابی از سیاهچاله ها و ابرهای وسیع و درخشانی از گازهای هیدروژن که در گوشه ای از جهان هستی شناور هستند را به ثبت رساند.

ادامه مطلب ...

تنها با چشمهایتان رانندگی کنید!

محققان آلمانی فناوری جدیدی ابداع کرده اند که به رانندگان امکان می دهد تنها با کمک چشمهای خود خودرو را هدایت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "رائول روژاس" محقق هوش مصنوعی دانشگاه Free برلین اعلام کرد این تکنولوژی حرکات چشم راننده را دنبال کرده و در مقابل خودرو را به هر مسیری که فرد در حال نگریستن به آن است، هدایت می کند. این فناوری جدید در فرودگاهی در پایتخت آلمان معرفی شد.

در این نمایش راننده توانست خودرو را با حرکت دادن مسیر نگاه کنترل کرده و آن را با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت براند. به گفته روژاس هدف بعدی استفاده از این تکنولوژی که eyeDriver نام دارد، در راندن خودرو با سرعتی برابر 60 کیلومتر بر ساعت و در نهایت راندن خودرو در خیابانهایی است که عابران در آن رفت و آمد دارند.

ادامه مطلب ...

ناسا در جستجوی میکرو نشانه هایی از حیات در جهان هستی

دانشمندان در سازمان ناسا 8 طرح جدید را به منظور جستجو برای یافتن حیات در اجرام کیهانی ارائه کردند که طی این ماموریتها مواد معدنی و میکروارگانیزمهای موجود در اجرام کیهانی از نزدیک مورد آزمایش دقیق قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "استیو اسکویرز" از دانشگاه کورنل معتقد است استروبیولوژی یا علم مطالعه حیات بر روی سیاره های دیگر و جستجو برای یافتن حیات هسته مرکزی بسیاری از این ماموریتهای مهم فضایی را تشکیل داده است وی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد این موضوع یکی از کلیدی ترین محرکهای اکتشاف در منظومه خورشیدی به شمار می رود.

ماموریتهای ممکن و عملی که در آنها از روباتها برای نمونه برداری از خاک مریخ و جستجوی حیات در میان آب موجود در قمرهای دورافتاده استفاده خواهد شد، هنوز به تایید ناسا نرسیده اند و این سازمان تصمیم نهایی را برای تامین بودجه یکی از این ماموریتها اتخاذ خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

شفق هایی از دل «گرد بادهای » فضایی

گیج کننده ترین موضوع در نجوم چیست ؟ بسیاری از شما پاسخ خواهید داد جو پیچیده ی خورشید، یا مغناط کره ی زمین؛ یا هر چیز دیگری شامل پدیده ی هیدرودینامیک مغناطیسی: حرکات ذرات باردار(در پلاسما، یا گاز یونیزه -سیال هادی الکتریسته ) در میان میدان های مغناطیسی.

فضانوردان شاتل فضایی گاهی اوقات لایه ای از شفق های قطبی را بر فراز لبه ی زمین می بینند. الکترون ها و یون ها از مغناط کره ی متورم زمین در امتداد خطوط میدان مغناطیسی پاین می آنید. وقتی با جو بالایی برخورد می کنند موجب درخشش اتم هایی خاص به رنگ هایی خاص می شوند. درخشندگی، ارتفاع، و رنگ این نورها بستگی به قدرت و سرعت این ذرات دارد.


ادامه مطلب ...

هرروز بلندتر از دیروز!


این برنامه ای است که خورشید در این روزها در پیش گرفته است ؛البته در نیمکره ی شمالی! هرروز قدری بر طول کمانی که در آسمان طی می کند می افزاید و مدت روزها را برای ساکنان نیمکره ی شمالی زمین بلندتر می کند. این برنامه را تا اول تیر اجرا خواهد کرد. پس از آن این برنامه کم کم برعکس اجرا خواهد شد: هر روز کوتاه تر از دیروز! بلند و کوتاه شدن طول شبانه روز ،نتیجه ی بلند و کوتاه شدن قوسی است که خورشید در هر روز می پیماید واین پدیده به علت انحراف 23/44 درجه ای محور چرخش زمین از صفحه ی مداری زمین به گرد خورشید است. اگر محور چرخش زمین به جای انحراف 23/44 درجه ای فعلی، کاملا عمود بر صفحه ی گردش مداری بود، آنگاه این چهار واژه در واژنامه ها کاملا برای خوانندگان بی معنی جلوه می کردند: بهار، تابستان، پاییزو زمستان.

ادامه مطلب ...

بزرگترین اطلس حلقه های هسته ای کهکشانی تهیه شد

تیمی متشکل از ستاره شناسان بین المللی موفق شدند کاملترین اطلس حلقه های هسته ای را از 107 کهکشان ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حلقه های هسته ای، مناطق حلقه ای شکل تشکیل ستارگان هستند. این حلقه ها هسته کهکشان را احاطه می کنند.

اکنون گروهی از محققان موسسه فیزیک نجوم جزایر قناری، دانشگاههای "لا لاگونا" و "اولو" در فنلاند و دانشگاه "آلاباما" در آمریکا این اطلس نجومی را در ماهنامه انجمن نجوم سطلنتی انگلیس منتشر کرده اند.

AINUR (اطلس تصاویر حلقه های هسته ای) کاملترین اطلسی است که تاکنون از این حلقه ها ایجاد شده است.

اندازه متوسط این حلقه ها بین 500 تا سه هزار سال نوری است. در مجموع 113 حلقه هسته ای در 107 کهکشان در این مجموعه گردآوری شده اند.

ادامه مطلب ...

خرده ‌ریزهای فضایی

تفکری جدید درخصوص پیدایش سیارک‌ها؛ کمربند سیارک‌ها حدود 200 سال پیش کشف شد. این اجرام آسمانی در حد فاصل مریخ و مشتری قرار دارند و گرچه طی 2 قرن گذشته مملو از جذابیت بوده‌اند اما بعد معماگونه آنها بیشتر به چشم آمده است.

در میان انبوهی از ناشناخته‌های این بخش از منظومه شمسی، اخترشناسان امیدوار بوده‌اند تا انبوهی از سیارات جدید را شناسایی کنند. اما در عوض پهنه وسیعی از خرده اجرام کیهانی را شناسایی کرده‌اند. این کشفیات اخترشناسان را بیشتر از گذشته بر این نظریه مصمم کرده است که کمربند سیارک‌ها در حقیقت بقایای سیاره‌ای هستند که در دوران‌های بسیار گذشته پیدایش عالم و در اثر برخورد بزرگ فضایی از میان رفته است.
ادامه مطلب ...