چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

سیاهچاله ها مظنونین همیشگی در پرونده مرگ کهکشانها

اخترشناسان دانشگاه ناتینگهام با استفاده از تلسکوپهای چاندرا و هابل مدارک قدرتمندی را علیه سیاهچاله های فضایی جمع آوری کرده اند که می تواند این پدیده های کیهانی را به متهم اصلی مرگ کهکشانها در جهان تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیاهچاله های بزرگ رفتاری خشونت بار با کهکشانها دارند. این پدیده های کیهانی با دریدن جوهره گازهای حیاتی کهکشانها، حیات را از کهکشانها گرفته و قربانیان سرخ کیهانی خود را در میان جهان هستی پراکنده می کنند. با وجود اینکه هنوز پرونده مختومه اعلام نشده است، تحقیقات جدید نشان می دهند این سیاهچاله ها دست کم از توانایی ارتکاب چنین جنایت خشونت باری را دارند.

از گذشته آشکار شده بود که گاه سیاهچاله های عظیم در مرکز کهکشانها تشعشعات بسیار زیادی از خود ساطع می کنند اما هرگز کسی از میزان رواج چنین تشعشعاتی در سیاهچاله ها آگاه نبود. تصاویر موجود از جهان هستی اطلاعات کافی برای قضاوت کردن درباره فعالیتهای سیاهچاله ها را در بر ندارند زیرا فعالیت سیاهچاله ها کاملا دوره ای بوده و به میزان موادی که در اطراف آنها موجود است، بستگی دارد.


ادامه مطلب ...

ابداع لامپی عجیب که با گوجه فرنگی روشن می‌شود!

نوعی لامپ بسیار عجیب ابداع شده است که با استفاده از گوجه فرنگی می تواند یک اتاق را روشن کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید زمانی دور از تصور بود که گیاهی چون گوجه فرنگی در تامین روشنایی اتاق نقش داشته باشد اما امروز به نظر می رسد این تصور غیرممکن در قالب لامپی بسیار عجیب به واقعیت تبدیل شده است.

این لامپ در سالن "روشن/ خاموش" نمایشگاه بین المللی مبلمان میلان به نمایش درآمده است. این سالن در واقع ویترین بین المللی خلاقیت ایده پردازان زیر 35 سال است و در آن 700 ذهن جوان ایده های جالب خود را به معرض دید گذاشته اند.

این لامپ شگفت انگیز از فناوری LED (دیودهای ساطع کننده نور) برخوردار است و با جمع آوری انرژی که از یک واکنش شیمیایی میان اسیدهای گوجه فرنگی، روی و مس ایجاد می شود همانند یک لامپ معمولی روشنایی محیط را تامین می کند.


ادامه مطلب ...

وجود سیارات مشابه زمین در کهکشان راه شیری عادی است

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان در بررسیهای خود نشان دادند که وجود سیارات سنگی و غنی از آب مشابه زمین در کهکشان راه شیری بسیار عادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم بین المللی ستاره شناسان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه لچستر با بررسی کوتوله های سفید که بازمانده برخورد ستاره های مشابه خورشید هستند دریافتند که سیارات فرامنظومه شمسی مشابه زمین در کهکشان راه شیری گسترده شده اند.

این بررسیها می تواند در کشف اشکال مختلف حیات در سیارات حاضر در کهکشان راه شیری نقش مهمی ایفا کند.

ستارگان در ابعاد خورشید اتمسفری غنی از هیدروژن خالص و هلیم خالص دارند اما در بسیاری از این ستارگان عناصر سنگین تری چون کلسیم، منیزیم و آهن نیز دیده می شود.

این محققان با بررسی اطلاعات جمع آوری شده در پروژه ای با عنوان Sdss به این نتایج دست یافتند. در این پروژه، دانشمندان درحال بررسی بیش از 100 میلیون جرم آسمانی حاضر در کهکشان راه شیری هستند.

ادامه مطلب ...

هابل تصویر دورترین کهکشانهای جهان را به ثبت رساند

تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصاویری از عمیقترین بخشهای جهان هستی از جمله تصویر کهکشانهایی که در گذشته هرگز دیده نشده بودند را به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویر جدید این تلسکوپ فضایی تصویری است که توسط دوربین WFC3 جدید هابل به ثبت رسیده است. این دوربین بسیار حساس قادر است نور ستارگان دوردست را که در اثر وسعت جهان هستی تا دوردستها گسترده شده اند را دریافت کند.

دانشمندانی که تصاویر جدید هابل را مورد بررسی قرار داده اند بر این باورند که کهکشانهایی که در این تصاویر دیده می شوند می توانند دورترین کهکشانهایی باشند که تا کنون مشاهده شده اند.
دوربین WFC3 به عنوان بخشی از ماموریت ارتقا و تعمیر هابل که در سال جاری توسط فضانوردان شاتل آتلانتیس انجام گرفت به هابل وصل شد. این دوربین به نور مادون قرمز که طول موج آن دو برابر طول موج نور مرئی به شمار رفته و چشم انسان قابلیت ردیابی آن را ندارد، حساس است.

ادامه مطلب ...

تصویر دیدنی از سحابی پنجه گربه در صورت فلکی عقرب

دستگاههای تلسکوپ 2/2 متری MPG/ESO اروپا در شیلی تصایر دیدنی جدیدی از سحابی "پنجه گربه" واقع در صورت فلکی عقرب در کهکشان راه شیری تهیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دستگاه "تصویربردار زمینه عریض" (WFI) نصب شده بر روی تلکسوپ اروپایی 2/2 متری MPG/ESO واقع در شیلی تصاویر شگفت انگیز و دیدنی از سحابی پنجه گربه تهیه کرده است.

این سحابی یک توده از ابر و گاز در فاصله 5 هزار و 500 سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی عقرب است.

این تصاویر با استفاده از فیلترهای آبی، سبز و قرمز و یک فیلتر ویژه برای عبور نور هیدروژن گداخته گرفته شده اند.


ادامه مطلب ...

شگفتی دانشمندان از وجود میدان مغناطیسی قدرتمند کهکشانها

بررسی جدید کهکشانهای ابتدایی وجود میدان مغناطیسی قدرتمندی که با طبیعت پیدایش ستارگان در کهکشانها در تناقض است را به اثبات می رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین اندازه گیری مستقیم میدانهای مغناطیسی کهکشانهای کهن نشان داد که قدرت آنها 10 تا 15 بار بیشتر از کهکشان راه شیری بوده که این کشف دانشمندان را شگفت زده کرده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دلیل شگفت انگیزی این امر را تغییر در دیدگاه دیرینه ای می دانند که علم از کهکشان های کهن ارائه شده است. این کهکشانها از گذشته بسترهایی آتشین برای شکل گیری ستاره ها بوده اند این در حالی است که میدانهای مغناطیسی با قدرت بالا نیازمند حضور گازهای سردی هستند که حضور این گازها به خودی خود از شکل گیری ستاره ها ممانعت به عمل خواهد آورد.


ادامه مطلب ...

تصاویر دیدنی لحظاتی از 10 سال فعالیت تلسکوپ چاندرا

تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا پس از گذشت 10 سال از زمان پرتابش به مدار زمین، مجموعه ای گرانبها از اطلاعات و تصاویر مختلف از جهان هستی گردآوری کرده است که بخشی از آن به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت چاندرا ارائه می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا در سال 1999 برای اولین بار به مدار زمین پرتاب شد و پس از گذشت 10 سال، اکنون به یکی از معتبر ترین و ارزشمند ترین تلسکوپهای فضایی در جهان تبدیل شده است. 



 اولین تصویر تلسکوپ چاندرا پس از آغاز به فعالیت که از بقایای ابرنواختر Cassiopeia A به ثبت رسیده است


ادامه مطلب ...

معرفی 10 سرزمین ناشناخته کیهانی در منظومه خورشیدی

قمرهایی که در مدار سیاره های انگشت شمار منظومه خورشیدی در حرکتند در واقع اجرام ناشناخته ای هستند که امید یافتن حیات در آنها بسیار بالا بوده و در عین حال ویژگی های عجیب در برخی از آنها حیرت دانشمندان را برانگیخته است.
شاید قمرها از نظر ابعاد در برابر سیاره ها بسیار کوچکتر به نظر بیایند اما گاهی اوقات از نظر ویژگی و ساختار نسبت به سیاره خود به شهرت بالاتری دست پیدا می کنند. تعداد قمرهای شناخته شده در منظومه خورشیدی از تعداد سیاره های شناخته شده بسیار فراتر بوده و به صورت تقریبی به ازای هر سیاره 20 قمر وجود دارد که در عین حال این کره های سنگی از تنوع و گوناگونی بالایی نیز برخوردارند.
در منظومه خورشیدی قمرهای ناهمواری مانند قمر تایتان وجود دارند که پیچیدگی ساختار آنها با سیاره ها برابری می کند، قمرهایی که می توانند مقصد آینده انسان برای زندگی باشند. سال 2010 آغاز چهارمین قرنی خواهد بود که از کشف چهار قمر سیاره مشتری توسط گالیله می گذرد و به همین دلیل نشریه نیوساینتیست به معرفی 10 قمر مرموز منظومه خورشیدی پرداخته است.

ادامه مطلب ...

مستقیم تا مریخ (4)

( در سری مقاله های مستقیم تا مریخ به بررسی طرحی به همین نام پرداختیم و مراحل مختلف آن را معرفی کردیم. در این مطلب که آخرین نوشته از این مبحث است به بیان سرانجام  طرح فوق می پردازیم.)

در روزآمدسازی ماموریت طرح مبنا در سال 1377/1998 طراحان ناسا طرح پرتاب «مستقیم تا مریخ» را لغو و در عوض استراتژی «نیمه مستقیم تا مریخ» را انتخاب کردند. این کار نیاز به فراهم کردن پرتاب گری جدید و گران قیمت را برای حمل باری به وزن بیش از 200 تن به مریخ، کاهش می دهد. پرتاب گری 80 تنی، بار و مراحل سوخت را حمل می کند و به مداری پایین به دور زمین می برد، جایی که آنها به هم متصل و راهی مریخ می شوند. به این ترتیب، دست کم 6 پرتاب برای رساندن نخستین فضانوردان به مریخ لازم است.

ماموریت ناسا نسبت به «مستقیم تا مریخ» سخت افزارهای بیشتر و سنگین تری دارد، اما در اصل از همان رویکرد استفاده می کند و مانند «مستقیم تا مریخ» در اینجا هم ماموریت طرح مبنا کمک می کند تا کاوش در سیاره مریخ بسیار شدنی تر به نظر برسد. ناسا تخمینی رسمی از هزینه های این ماموریت طرح مبنا را اعلام نکرده، اما مسلما بسیار کمتر از ابتکار عمل 500 میلیارد دلاری بوش خواهد بود.


ادامه مطلب ...

ساخت نخستین کشتی عمودی!

یک طراح سازه‏ های دریایی فرانسوی در اقدامی جالب و با هدف کشف اسرار زیر دریا، نخستین کشتی عمودی تاریخ بشر را طراحی کرد.



پروژه ساخت این کشتی عمودی که SeaOrbiter نام دارد را "ژاک راژری"، معمار فرانسوی، اجرا می‏کند. این کشتی قائم شبیه به یک ایستگاه اقیانوس­ شناسی شناور از جنس آلومینیوم و به شکل یک باله فوقانی یک ماهی است که ارتفاع این باله 51 متر است. بخش بزرگ ‏تر کشتی که شبیه به یک ایستگاه فضایی است، به طول 31 متر در آب غوطه­ ور است. سازمان‏ دهندگان این پروژه پیش از هر چیز در ساخت این کشتی، به استفاده از فناوری‏های مدرن برای مطالعه ارتباط میان  گرمای جهانی و اقیانوس ‏ها اهمیت داده‏اند. اقیانوس‏ ها به طور روزانه در حدود یک چهارم تمام انتشار گاز دی اکسید کربن دنیا را جذب می‏کنند.


ادامه مطلب ...