چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

بزرگترین تصویر از ستاره‌های راه شیری

ستاره شناسان تصویری از 84 میلیون ستاره را در قلب کهشان راه شیری ارائه کرده‌اند که توسط یک تلسکوپ بزرگ در شیلی گرفته شده، این تصویر به عنوان بزرگترین نقشه‌ای لقب گرفته که تاکون در مرکز کهکشان ما ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر شگفت انگیز 9 گیگاپیکسلی با اطلاعات ارائه شده توسط تلسکوپ نقشه بردای مادون قرمز ستاره شناسی ویستا گرفته شده، ابزاری که در رصدخانه شمال شیلی مستقر است.
این تصویر که از قابلیت بزرگنمایی برخوردار است به قدری بزرگ است که اندازه آن به 9 تا 7 متر می رسد.
در این تصویر 10 برابر چیزی که پیشتر مورد مطالعه قرار گرفته بود، ستاره وجود دارد و می تواند به ستاره شناسان در درک ساختار و تکامل کهکشان ما کمک کند.

روبرتو سیاتو از دانشگاه پونتیفیکا در شیلی به عنوان نویسنده اصلی این تحقیقات طی بیانیه ای اظهار داشت: ما با مشاهده تعداد بیشمار از ستاره ها در مرکز کهکشان راه شیری می توانیم اطلاعات بسیاری درباره شکل گیری و تکامل کهکشان و همچنین کهکشانهای مارپیچی به طور کلی ارائه کنیم.

این تصویر بزرگ به بررسی مرکز کهکشان راه شیری به عنوان محل تراکم ستاره های باستانی پرداخته که در مرکز این کهکشان مارپیچی قرار دارد.

دانته مینیتی از دانشگاه پونتیفیکا شیلی نیز اظهار داشت که مشاهده این برآمدگی مرکز در راه شیری بسیار دشوار است چرا که غبار آن را تیره و تار نشان می دهد. برای این که قلب این کهکشان را مشاهده کنیم ما به نور مادون قرمز نیاز داشتیم که غبار کمترین تأثیر را روی آن می گذارد.



وی افزود: ویستا از پس این کار بزرگ برآمد و هزاران تصویر مادون قرمز با ابعاد 108200 پیکس در 81500 پیکسل گرفت و می توان گفت که این تصویر بزرگترین تصویر ستاره شناسی است که تاکنون تهیه شده است.
ستاره شناسان 173 میلیون جسم مختلف را در این تصویر که با وضوح 9 میلیارد پیکسلی شناسایی کرده و اظهار داشته اند که 84 جسم آن ستاره هستند و مابقی آن به قدری مبهم هستند که شناسایی نشده است.
نتایج این تحقیقات در مجله ستاره شناسی و فیزیک نجومی منتشر شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
حامد جمعه 5 آبان 1391 ساعت 13:41 http://www.spidezh.ir

ممنون از مطلب بسیار زیبات

نجومی سه‌شنبه 9 آبان 1391 ساعت 14:26 http://oxfordstars.blogfa.com

سلام
خبر فوق العاده ای بود ممنون

متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد