چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

سبکی تازه در پرواز


در دنیای سیستم های موتوری برخی نام ها و برندها از اعتبار خاصی برخوردارند. مرسدس بنز از جمله این نام هاست که تقریبا همگان آن را با خودروهایی شیک و فوق مدرن می شناسند، اما این روزها مرسدس بنز را باید در سازه های پیشرفته موتوری دیگری نیز جستجو کرد که ازجمله آنها می توان به هواپیما، بالگرد و قایق اشاره کرد.

البته این تنها مرسدس بنز نیست که وارد چنین عرصه ای شده است، بلکه برندهای سرشناس دیگری نظیر تویوتا، هوندا و حتی بی.ام.و نیز دست به کار شده و تازه ترین دستاوردهای تکنیکی و فنی خود را در چنین سه گانه هایی به رخ سایر رقبا می کشند. بالگرد EC۱۴۵ Luxury مرسدس بنز که این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته است و بیشتر به یک سازه مجلل و فوق مدرن هوایی شباهت دارد ازجمله این نوآوری هاست؛ سازه ای که فضای درونی آن دست کمی از یک فضاپیما ندارد!

ادامه مطلب ...

ماهیت نیروی جاذبه چیست؟


گرانش، نیروی مرموزی است که هرچند نظریه نسبیت عام اینشتین، آن را به خوبی توصیف می کند؛ اما منشا آن کماکان ناشناخته است. آیا می توان جهت گیری آرایش اطلاعات اجسام مادی را در فضا عامل گرانش دانست؟

اگرچه نیروی جاذبه ابتدا توسط قوانین نیوتن و سپس نسبیت عام اینشتین به خوبی توصیف شد، با این وجود ما هنوز نمی دانیم چگونه خواص بنیادین جهان با هم ترکیب می شوند و این پدیده را ایجاد می کنند.
اریک ورلیند از دانشگاه آمستردام هلند، رویکرد جدیدی را برای توصیف نیروی جاذبه پیشنهاد کرده است. این فیزیکدان نظری و از تئوریسین های برجسته نظریه ریسمان، استدلال می کند که جاذبه گرانشی ممکن است ناشی از جهت آرایش اطلاعات اجسام مادی در فضا باشد. وی می گوید: «از نظر من به عنوان یک فیزیکدان، این بسیار متقاعد کننده است.»

● اولین، دوربردترین و تنهاترین
نخستین بار نیوتن با در نظر گرفتن جاذبه به عنوان نیروی بین اجسام، نشان داد که جاذبه چطور در مقیاس های بزرگ عمل می کند. سپس اینشتین ایده های نیوتن را در نظریه نسبیت عام خود اصلاح کرد. وی نشان داد که توصیف جاذبه به وسیله انحنای چارچوب فضا زمان توسط یک جسم، بهتر انجام می شود. همه ما ازآن رو به سمت زمین کشیده می شویم که جرم سیاره، چارچوب فضا زمان پیرامون خود را خم کرده است.

ادامه مطلب ...

نکاتی ناب در روزه و رمضان


نهمین ماه، ازماه های سال قمری، ماه رمضان می باشد. این ماه همیشه با وصف (مبارک) توصیف می شود؛ مثلاً همان طورکه در مورد ماه رجب و شعبان گفته می شود، رجب المرجب وشعبان المعظم درمورد این ماه گفته می شود:رمضان المبارک .این عنوان ،جزء مشهورترین اوصاف وعناوین ماه شناخته شده است.


«معنی برکت و مبارک»
 درکتاب لسان العرب به نقل ازابن عباس آمده است :معنی برکت فراوانی درهرچیز خیر است.(1) راغب اصفهانی نیز آنرا به معنای ثبوت واستقرار خیر الهی در چیزی می داند.(2) اما مبارک به آنچه که درآن خیر فراوان وجود دارد و از بروز و صدور می یابد گفته می شود. زجاج می گوید:مبارک آن چیزی است که ازآن خیرفراوان درآید.(3) راغب نیز آنچه که خیروفایده الهی در آن ثبوت واستقرار داشته باشد ، مبارک می داند.(4)

ادامه مطلب ...

شب قدر و فضیلت آن

شب قدر (لیله القدر) شبی است که  در آن شب قرآن نازل شده و از هزار ماه برتر است.


معنای لغوی و اصلاحی «قدر»
«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است.(1) «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است.(2)
«قدر» در اصطلاح عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن.(‏3) به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد. (4)
بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازه‏اى خاص دارد و هیچ چیزى بى‏حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.
مرتضی مطهرى در تعریف قدر مى‏فرماید: «... قدر به معناى اندازه و تعیین است... حوادث جهان ... از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است.»(5)

ادامه مطلب ...

سومالی از چه چیز رنج می‌برد ؟


درحالی سازمان ملل متحد کشور سومالی را "منطقه قحطی‌زده " اعلام کرد که به جز عوامل جغرافیایی؛ نبود دولت مرکزی و جنگ‌های داخلی دو دهه‌ای این بحران را بیش از پیش تشدید کرده است.

99 درصد مردم سومالی مسلمان‌ هستند
"سومالی " کشوری در شرق قاره آفریقا و پایتخت آن "موگادیشو " است. سومالی یک کشور ساحلی است که در منطقه شاخ آفریقا و در شرق آفریقا واقع شده ‌است. این کشور بیشترین مساحت منطقه استراتژیک شاخ آفریقا را به خود اختصاص داده و با 637 هزار کیلومتر مربع مساحت، در غرب اقیانوس هند قرار دارد، اما یکی از کشورهایی است که بیشترین شمار افراد آواره و بی‌خانمان را در سطح جهان دارد.
معادن سومالی شامل: سنگ آهن، ژیپس و اورانیوم است، اما به علت عقب‌ماندگی تکنولوژی و عدم وجود امکانات و کارشناسان فنی، از این معدن بهره‌برداری نمی‌شود.
سومالی حدود 10 میلیون نفر سکنه دارد که 99 درصد آنها مسلمان‌ هستند. نژاد ساکنان آن سیاه و سفید (سامی) است و به زبان سومالیایی و عربی سخن می‌گویند.

ادامه مطلب ...

سومالی ، فاجعه ای که می تواند ننگی بر پیشانی بشریت باشد


برآوردهای تکان دهنده موجود حاکی از آن است که تا دو و نیم ماه آینده ، 10 درصد کودکان این کشور خواهند مرد! ... و جهان همچنان دارد تماشا می کند و جنازه ها را می شمارد.این در حالی است که تنها حدود یک و نیم میلیارد دلار برای نجات این مردم بخت برگشته نیاز است.


در شرایطی که خبرها و گزارش های مختلفی از انقلاب و قیام در بسیاری از کشورهای خاورمیانه ، بحران اقتصادی و آشوب در برخی کشورهای اروپایی ، بحران اقتصادی و سقوط ارزش بازار سهام در آمریکا و اروپا و آسیا به تیتر نخست بسیاری از رسانه های جهان تبدیل شده است ، فاجعه ای انسانی در شاخ آفریقا در حال وقوع است که کمتر بدان پرداخته می شود.

ادامه مطلب ...

تاثیر روزه روی ترکیبات بدن

اگر چه کم غذایی یا بی غذایی یا Fasting با روزه داری اسلامی کاملاً متفاوت است اما به هر حال سالیان درازی است که در دنیا تحقیقات قابل توجّهی روی آثار امساک غذایی و تغییراتی که در بدن به وجود می‌آورد صورت گرفته است.


در روزه داری اسلامی انسان در فاصله افطار تا سحری فرصت دارد با انتخاب تغذیه مناسب و آشامیدن مقدار کافی آب به نیازهای اساسی بدن پاسخ منطقی دهد. روزه داری در بعضی ادیان گذشته تقریباً حدود 24 ساعت طول می‌کشید اما امساک در روزه داری اسلامی در زمانی که طول روز به بیشترین و طول شب به کم‌ترین حدّ خود می‌رسد (اواخر بهار و اوایل تابستان) کمتر از 17 ساعت طول می‌کشد، زمانی نیز مثل اواخر پاییز و اوایل زمستان طول زمان امساک به حدود 11 ساعت می‌رسد.


روزه داری اسلامی با انگیزه اطاعت امر خدا در کمال نشاط و آمادگی روحی صورت می‌گیرد.اما Fasting غالباً در شرایط دشوار روانی اتفاق می‌افتد لذا شرایط این دو کاملاً متفاوت است و نمی‌توان به یافته‌های مربوط به کم غذایی یا بی غذایی برای بررسی تغییرات، در روزه داری اسلامی استناد کرد.

ادامه مطلب ...

دنباله ‌دار جراد و خوشه‌ی M15

Image Credit & Copyright: Gregg Ruppel



توضیحات: تصویر تلسکوپی ترکیبی فوق که در 2 آگوست (برابر با11 مرداد) تهیه شده است، دنباله دار جراد در کنار خوشه‌ی ستاره‌ای کروی M15 را نشان می دهد.  این چشم‌انداز سماوی ارزنده می‌توانست باعث خرسندی شارل مسیه، شکارچی دنباله‌دار مشهور قرن هجدهم، شود. زمانی که مسیه آسمان‌های فرانسه را برای یافتن دنباله‌دارها درمی‌نوردید، اجرام غیر دنباله دار، اجرامی که در ظاهر دنباله‌دار می‌نمودند اما نسبت به ستاره‌های پس زمینه‌ی خود ثابت بودند، را نیز با دقت تمام فهرست می کرد. دنباله دارM15  که در سمت راست پایین تصویر مشاهده می کنید پانزدهمین جرمی بود که در فهرست "دنباله‌دارنماهای" معروف مسیه ثبت شدند، در حالی که امروزه آن را به عنوان خوشه‌ای محتوی بیش از صدهزار ستاره در فاصله‌ی 35000 سال نوری می شناسیم.  این دنباله دار که در آگوست سال 2009 توسط جی. جراد (اخترشناس رصدخانه‌ی سایدینگ اسپرینگ استرالیا) کشف شد هم اکنون در حال گذر از پهنای صورت فلکی فرس‌اعظم است و 13 دقیقه‌ی نوری از زمین فاصله دارد.  گمان می‌رود که در ماه‌های آتی دنباله‌دار جراد از قدر 9 کنونی‌اش درخشان‌تر شده و در ماه فوریه‌ی سال 2012 به اوج خود، تنها کمی از توان چشم غیرمسلح کم‌نورتر باشد.

تاثیرات پرخوری و کم خوری در ماه رمضان

تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی‌ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.
مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد. مثلاً اگر می‌گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته‌باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می‌دهد.
مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می‌شود.
در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می‌گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.

چگونگی روزه گرفتن در ماه رمضان
روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است.
بدن مکانیسم های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه داری فعال می‌شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می‌دهد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است. اختلالات بوجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است.

ادامه مطلب ...

سین مثل سیاهچاله

       

سیاهچاله ناحیه ای از فضا است که میدان گرانشی فوق العاده بالایی دارد بطوری که هیچ چیز حتی نور هم نمی تواند از میدان گرانشی آن بگریزد. در سیاهچاله ناحیه ای به نام افق رویداد تعریف می شود که هیچ چیزی بعد از وارد شدن به آن قادر به بازگشت نیست. در واقع سیاهچاله آن را می بلعد و این یکی از اسرار سیاهچاله هاست که دانشمندان روی چگونگی آن به پژوهش می پردازند.
سیاهچاله ها به قدری متراکمند که اگر کل کره ی زمین قطرش به ۰.۹ سانتیمتر تقلیل یابد اما جرمش ثابت بماند به یک سیاهچاله تبدیل می گردد. در واقع اگر هر جسم را به اندازه شعاع شوارتز شیلد منقبض کنیم آن جسم به یک سیاهچاله تبدیل می شود.
در سال ۱۹۱۶ (میلادی)، ستاره شناس آلمانی کارل شوارتز شیلد شواهدی یافت که نشانگر یک سیاهچاله کروی بود. او نشان داد که اگر جرم یک ستاره در ناحیه ای به اندازه کافی کوچک متمرکز شود، میدان گرانشی در سطح ستاره چنان قوی می شود که حتی نور توان گریز از آن را ندارد و این همان چیزی است که هم اکنون سیاهچاله می نامیم.
بر طبق تعریف، هرگاه یک جسم شعاعش از شعاع شوارتز شیلد خودش کمتر شود به یک سیاهچاله تبدیل شده است.
حال بیایید از زاویه دیگری به بررسی این موضوع بپردازیم. یک سیاهچاله اغلب شی ای تعریف می شود که سرعت گریز آن حتی از سرعت نور بیشتر است. سرعت گریز حداقل سرعت ممکن برای یک جسم است تا بتواند از میدان گرانشی جسمی دیگر فرار کند. برای درک بهتر موضوع تصور کنید روی سطح یک سیاره ایستاده اید و سنگی را مستقیما به بالا پرتاب می کنید. فرض کنید که سنگ را با قدرت زیادی پرتاب نکرده باشید سنگ برای مدتی بالا خواهد رفت اما در نهایت به خاطر گرانش سیاره پایین خواهد افتاد. اگر سنگ را به اندازه کافی محکم پرتاب کنید سنگ ممکن است از گرانش سیاره بگریزد در این حالت سنگ برای همیشه به بالا رفتن ادامه خواهد داد. سرعتی که نیاز است با آن سنگ را پرتاب کنید تا از گرانش سیاره بگریزد سرعت گریز نامیده می شود. برای مثال سرعت گریز برای خورشید ۶۶۰ کیلومتربر ثانیه است. بدین ترتیب هر چه جرم افزایش می یابد و شعاع کاهش می یابد و به طور کلی هرچه جسم چگال تر باشد سرعت گریز نیز افزایش می یابد. به راحتی می توان حدس زد که سرعت گریز برای یک سیاهچاله با جرمی حدود چند میلیون برابر خورشید چقدر است.

ادامه مطلب ...