چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

تسلیم شهر الجزیره

روایتی از تاریخ استعماری فرانسه



181 سال پیش در روز 5 ژوییه سال 1830 میلادی پس از چندین روز بمباران بی وقفه شهر الجزیره توسط توپ های سنگین ناوگان دریایی فرانسه و نبردهای سنگین میان سربازان عثمانی و نیروهای فرانسوی سرانجام بیگ الجزیره برای جلوگیری از کشتار مردم شهر را تسلیم فرانسوی ها می کند.

سه هفته پیش از تاریخ ، در روز 14 ژوئن سال 1830 میلادی ناوگان دریایی فرانسه شامل 453 کشتی و با 27 هزار ملوان و 37 هزار سرباز به سواحل الجزایر نزدیک شده و نیروهای فرانسوی در ساحل سیدی فروش واقع در 25 کیلومتری شهر الجزیره از کشتی ها پیاده می شوند و به سوی شهر الجزیره حرکت می کنند.
ناوگان دریایی فرانسه نیز از راه دریا به سوی الجزیره رفته و شهر از زمین و دریا محاصره می شود.
شهر الجزیره و سرزمین الجزایر به طور اسمی تحت قیمومت امپراتوری عثمانی بود، اما در آن دوران به دلیل ضعف و فتور امپراتوری عثمانی عملا مستقل بود.
ماجرای حمله به الجزایر به آزمندی کنسول فرانسه دووال بازمی گردد. در سال 1798 میلادی در زمان حکومت دیرکتوار در فرانسه این حکومت از حاکم الجزیره برای تامین نیاز ارتش ناپلئون بناپارت که عازم مصر بود، گندم می خرد.

ادامه مطلب ...

شرلوک هلمز عزادار شد

درگذشت سر آرتور کونان ‌دویل


81 سال پیش در روز 7 ژوییه سال 1930 میلادی سرآرتور کونان دویل نویسنده برجسته بریتانیایی و خالق شخصیت شرلوک هلمز کارگاه خصوصی افسانه ای در سن 71 سالگی درگذشت . با درگذشت کونان دویل نه تنها شرلوک هلمز یتیم شد ، بلکه میلیون ها نفر از علاقه مندان شرلوک هلمز نیز به عزا نشستند. 

آرتور کونان دویل در روز 22 مه سال 1859 میلادی در شهر ادینبورگ اسکاتلند در خانواده ای ایرلندی تبار متولد شده بود. او پس از پایان تحصیلات دبیرستان به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه ادینبورگ پرداخت و در سال 1881 میلادی مدرک پزشکی خود را دریافت کرد. کونان دویل در کنار حرفه پزشکی به نویسندگی پرداخت ودر سال 1887 میلادی نخستین ماجرا از 68 ماجراهای شرلوک هلمز به نام «تحقیقی پیرامون ارغوانی» را منتشر کرد.

ادامه مطلب ...

مجسمه های مرموز جزایر ایستر رازی را پنهان می کنند

 چرا جزیره ایستر به عنوان یکی از عجیب ترین مکان های کره زمین شناخته شده است؟


جزیره ایستر در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی واقع شده است. این جزیره یکی از جزایر مسکونی منفرد جهان می باشد. این جزیره تقریبا مثلثی شکل است و متشکل از ۳ کوه آتشفشانی می باشد.

با این که ۳۵۱۵ کیلومتر در غرب خاک اصلی شیلی قرار گرفته اما استانی جدا از منطقه والپارائیسو شیلی به شمار می آید. مساحت جزیره ۱۶۳.۶ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۴۸۸۸ نفر است که سرشماری در سال ۲۰۱۰ انجام شده است و تا سال ۲۰۱۱ نیز اعتبار دارد.
این جزیره مساله ای غامض و همچنین اسرارآمیزی را در خود جای داده است. ساکنان گذشته دور این جزیره چه کسانی بوده اند؟! مبداء نسل انسان هایی که در موقع کشف آن توسط اروپاییان در آنجا ساکن بودند، چه چیز و از کجا بوده است؟! لوح های اعلان چه چیز می باشند؟ چه کسانی آن تندیس های مشهور را از سنگ تراشیده و در آنجا مستقر کرده است؟! چگونه توانسته اند آن کار را انجام دهند و هدفشان چه بوده است؟!

چه کسانی آن تونل های بزرگ زیرزمینی را که تا بستر اقیانوس کشیده شده اند را حفر و سنگ های آن را به بیرون حمل کرده اند؟ این گونه سوال ها چندین دهه است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول نموده است و گمان می رود تا مدت های دیگر نیز ادامه داشته باشد و تلاش آنها بی نتیجه بماند.
مجسمه های بزرگ ۱۰ تا ۲۰ متری به وزن تقریبی ۵۰ تن در سراسر جزیره ایستر پخش شده اند قدیمی ترین نام شناخته شده این جزیره، به معنی مرکز جهان بوده است. مشهورترین نام این جزیره یعنی ایستر به خاطر اولین بازدید ثبت شده توسط اروپاییان بوده که در شنبه عید پاک ۱۷۲۲ اتفاق افتاده است.
ادامه مطلب ...

هابل یک متقلب است؟


بعضی می گویند سفر نیل آرمسترانگ به ماه یک دروغ بزرگ بوده است  عده ای هم درباره سفر یوری گاگارین شایعاتی را عنوان می کنند. به نظر می رسد که ایجاد شک و شبه در دستاوردهای بزرگ علمی کم کم به امری عادی در جهان تبدیل شده است. در تازه ترین این شبهات عنوان شده است که ادوین هابل یکی از بزرگترین اخترشناسان آمریکا دست به تقلبی بزرگ زده است.

بحث و جدل در میان مورخان و اخترشناسان در پی ادعاهای گیج کننده و جدیدی که علیه اخترشناس افسانه ای آمریکایی، "ادوین هابل" مطرح شده، فردی که تلسکوپ فضایی هابل به احترام وی نامگذاری شده، آغاز شده است. بر اساس این ادعاها "هابل" به صورت عمدی مطالعات یکی از اصلی ترین رقبای خود را برای پیش بردن و برتر شدن مطالعات خود سانسور کرده است.

ادامه مطلب ...

زندگی درکنار پرتوهای مرگبار


پرتوهای رادیو اکتیو برای سلامتی انسان و سایر جانداران خطرات زیادی به همراه دارند؛ البته این هشدار چندان تازه ای نیست. جامعه انسانی در نیم قرن گذشته شاهد حوادث تلخی بوده است که طی آن انبوهی از این پرتوها با رها شدن در محیط، جان هزاران تن را گرفته اند. از انفجار دو بمب هسته ای در هیروشیما و ناکازاکی تا حادثه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل و حالا فاجعه فوکوشیمای ژاپن.


در تمامی این حوادث هزاران تن به دلیل بر هم خوردن ساختار ژنتیکی و البته سوختگی های شدید، جان خود را از دست داده اند و آنهایی هم که زنده مانده اند تا پایان عمر، زندگی دردآوری را تجربه می کنند. با این حال باید گفت تنها قرار نیست چنین حوادثی روی دهند تا سلامت انسان ها به واسطه قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیو اکتیو، دچار مخاطره شود. هر انسان در طول روز در معرض مقادیری از پرتوهای رادیو اکتیو قرار دارد. از یک سی تی اسکن معمولی گرفته تا حضور در هواپیما و حتی استعمال سیگار، اما خبر خوشحال کننده این است که این موارد جان افراد را نمی گیرند، با این حال بد نیست به تاثیر پرتوهای رادیواکتیو بر سلامت انسان و سیستم های تاثیرگذار در این زمینه نگاهی داشته باشیم.

ادامه مطلب ...

وای مکس (WiMax) ارتباط پرسرعت و بی سیم

وای مکس(WiMax) برگرفته از کلمات Worldwide Interoperability for Microwave Access میباشد. یک فناوری ارتباطاتی است که انتقال بی سیم اطلاعات با استفاده از طیف وسیعی از روشهای انتقال را فراهم می کند. از ارتباطات یک نقطه ای به چند نقطه ای تا ارتباطات سیار و دسترسی های سیار به اینترنت.


این فناوری سرعتی معادل ۷۲ مگا بیت بر ثانیه را بدون نیاز به سیم فراهم می کند. وای مکس بر مبنای استاندارد IEEE ۸۰۲.۱۶ (دسترسی بی سیم با پهنای باند بالا) بوده و برای اولین بار، نام آن توسط، انجمن وای مکس که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد، پیشنهاد گردید. این انجمن، وای مکس را به عنوان یک استاندارد مبتنی بر فناوری last mile (دوربرد) که می تواند جایگزین خوبی برای ارتباطات باسیم و DSL باشد ، معرفی کرد.

موسسات تحقیقاتی به دقت در حال آزمایش وای مکس برای ارتباطات دور برد هستند. نتیجه این فعالیت ها ممکن است منجر به کاهش قیمت هم برای کاربردهای خانگی و هم تجاری شود و یا امکان دسترسی به مکانهایی که از نظر اقتصادی به صرفه نیستند را فراهم سازد.

ادامه مطلب ...

می‏خواهید خودکشی کنید؟ نوشابه بخورید!

وقتی یک لیوان نوشابه نوش جان می‌کنید:


10 دقیقه بعد
10 قاشق چای‏خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

20 دقیقه بعد
قند خون‌تان بالا می‌رود و به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین منجر می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.


40 دقیقه بعد

حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود؛ فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوکه می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

ادامه مطلب ...

راز دارچین، رمز جوانی


دارچین گیاهی است که از دیرباز مورد استفاده بوده، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که باید مصرف این ادویه در رژیم غذایی روزانه افزایش یابد.


دارچین به اصطلاح نوعی والیوم گیاهی خوانده می‌شود که دارای اثر آرام کننده و شادکننده‌ای است و در مقایسه با داروهای آرام‌بخش تاثیرگذاری آن دوچندان است. دارچین همچنین رمز جوانی نیز خوانده می‌شود، چراکه مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگاه می‌دارد. دارچین کلیه را گرم ‌کرده و ضعف کمر و پاها را از بین می‌برد و کم خونی را درمان می‌کند.
همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به تازگی در آمریکای شمالی و کانادا پمادهایی به بازار آمده که دارای دارچین است و برای رفع درد به کار می‌رود. این گیاه رگ‌ها را باز می‌کند و برای بهبودگردش خون موثر است.
اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب است و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول درآورده‌اند که به عنوان تب‌بر، به کار می‌رود. شما می‌توانید به آسانی با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین بیاورید.
دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد و آن قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است و حتی می‌توان گفت که اثر پنی‌سیلین و پادزیست (آنتی‌بیوتیک) را به مقدار زیادی دارا است. اگر حس کردید که ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خورده‌اید یا ضعف شدید دارید، چای دارچین بهترین دارو است.

ادامه مطلب ...

ملوانان رزمناو پوتمکین شورش کردند

 106 سال پیش در روز 27 ژوئن سال 1905 میلادی در کشتی پوتمکین ، رزمناو اصلی ناوگان جنگی روسیه تزاری ملوانان ناراضی دست به شورش زدند. این شورش مصادف با نارضایتی عمومی در روسیه به ویژه پس از قیام خونین «یکشنبه سرخ» در 22 ژانویه سال 1905 میلادی در سن پترزبورگ بود. اعتصاب ها و شورش های مردمی سراسر روسیه را فراگرفته بود.


از هنگام شکست ناوگان جنگی روسیه در نبرد تسوشیما از ناوگان ژاپن در یک ماه قبل از این تاریخ ، نیروی دریایی تزار نیکلای دوم دستخوش ناآرامی شده بود و افسران به دشواری می توانستند مردان خود را ناگزیر به فرمانبرداری کنند.

رزمناو پوتمکین 2 سال قبل از این تاریخ وارد خدمت نیروی دریایی روسیه شده بود و با 113 متر طول و 12600 تن وزن حدود 700 نفر ملوان داشت.

ادامه مطلب ...

ستاره های نوترونی و سیاه چاله ها


از شگفتی های باور نکردنی کیهان ، ستاره نورترونی یا تپ اختر است . در فشار ودمای بسار زیاد هسته ستاره ، پروتون و الکترون با هم آمیخته شده و نوترون با به وجود می آورند . ستاره نوترونی نامش را از همین جا یافته است . ستاره نوترونی بی اندازه کوچک است . قطر آن تنها چند ده کیلومتر است . ستاره نوترونی چگالی شگفت آوری دارد . باور کردنش سخت است ، اما هر سانتی متر مکعب از آن ، وزنی برابر یک میلیارد تن دارد. برای جلوگیری از رمبش ستاره ، نوترون ها مانند گاز رفتار کرده و فشاری را ایجاد می کنند که برای برپا نگه داشتن آن کافی است .

اما اگر نوترونها نتوانند فشار هنگفت رو به درون را ناکار کنند، ممکن است هسته ستاره در اثر گرانش دچار رمبش شود و به سیاه چاله دگرگون گردد. ستاره نوترونی با سرعت بسیار شگفت آور هزار دور در هر ثانیه به دور خودمی چرخند . این سرعت زیاد، میدان مغناطیسی قدرتمندی را ایجاد می کند. شدت این میدان میلیارد ها برابر میدان مغناطیسی زمین است . نیروی مغناطیسی نیرومند ستاره که با گردش بسیار تند آن هم در هم می آمیزد، پرتوهایی را گسیل می دارد که به صورت تپش هایی در زمین دریافت می شود ، از این روست که ستاره های نوترونی به تپ اختر هم معروف هستند. نخستین تپ اختر در سال 1967 توسط ستاره شناسان دانشگاه کمبریج کشف و بازه میان تپش های این ستاره 1/3 ثانیه ثبت شده است . تا به امروز بیش از 650 تپ اختر کشف شده است .

ادامه مطلب ...