چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

روسیه قیام لهستان را سرکوب کرد


180 سال پیش در روز 8 سپتامبر سال 1831 میلادی ارتش نیکلای اول ، تزار روسیه شهر ورشو را اشغال کرد و به شیوه ای وحشیانه قیام مردم لهستان که خواستار استقلال بودند را سرکوب کرد.

ارتش 110 هزار نفری نیکلای اول ، تزار روسیه با تمام تجهیزاتی که در اختیار داشت پس از چندین هفته نبرد با استقلال طلبان لهستانی که بارزترین سلاحشان میهن پرستی بود ، توانست ورشو را اشغال کند و از آن پس سرکوب وحشیانه مردم لهستان به دستور نیکلای اول اجرا شد.

در روز 29 نوامبر سال 1830 میلادی مردم لهستان علیه اشغالگر روس قیام کردند.لهستان کشور مرفه و معتبر دوران رنسانس که قربانی طمع همسایگان خود پروس ، اتریش و روسیه شده بود ، در روز 24 اکتبر سال 1795 میلادی از نقشه جغرافیای اروپا ناپدید شد.
ناپلئون بناپارت ، امپراتور فرانسه در پی قرار داد تیلسیت با تزار الکساندر اول برای مدت کوتاهی توانست لهستان را تحت نام دوک نشین ورشو دوباره احیا کند.
در سال 1815 میلادی پس از سقوط ناپلئون از امپراتوری فرانسه ، در جریان کنگره وین بخش اعظم لهستان تحت حاکمیت الکساندر اول ، تزار روسیه قرار گرفت.

بخش شرقی لهستان قدیم کاملا به خاک روسیه منضم شد و منطقه ورشو موقعیت یک پادشاهی را یافت که خود تزار پادشاه آن بود.
الکساندر اول براساس قانون اساسی 25 نوامبر سال 1815 میلادی خودمختاری گسترده ای به لهستان می دهد به طوری که لهستان دارای ارتش ، دولت و سازمان اداری مستقل می شود.
الکساندر اول برای فرهنگ ، زبان و مذهب کاتولیک لهستان احترام قائل بود.با مرگ الکساندر اول جانشینش نیکلای اول تزار روسیه شد.او تزاری مستبد بود و نسبت به اقلیت غیر روس نظر خوشی نداشت.استبداد بیش از اندازه نیکلای اول موجب قیام ورشو می شود.

گراندوک کنستانتین که فرمانده ارتش لهستان بود فرار می کند و دیت یا به عبارت دیگر مجلس ملی استقلال لهستان را اعلام می کند.استقلال طلبان نخست به پیروزی های دست می بابند اما آنها از تجهیزات کافی برخوردار نبودند.
در مقابل تهدید بازگشت دوباره روس ها ، استقلال طلبان از کشورهای غربی اروپا کمک می خواهند اما آنها از کمک به استقلال طلبان لهستانی خودداری می کنند.
به این ترتیب ، در روز 8 سپتامبر سال 1831 میلادی ارتش 110 هزار نفری نیکلای اول ، تزار روسیه پس از چندین هفته نبرد با استقلال طلبان ، شهر ورشو را اشغال کرده و به شیوه وحشیانه ای قیام مردم لهستان را سرکوب می کند. این سرآغاز یک شب طولانی تیره و تار برای ملت لهستان بود.
نیکلای اول به خودمختاری لهستان خاتمه داده و آن را به یکی از ولایات ساده امپراتوری روسیه تبدیل می کند.نیکلای اول سیاست روس کردن اجباری لهستان را در پیش می گیرد.بیش از 10 هزار نفر از میهن پرستان لهستانی به دلیل سرکوب روس ها جلای وطن می کنند.
ملت لهستان باید تا جنگ جهانی اول و سرنگونی امپراتوری روسیه انتظار بکشد تا بار دیگر به استقلال دست یابد.


 بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد