چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

شیرهای گاز ستاره ساز جهان بسته شدند

ستاره شناسان استرالیایی در تحقیقات خود نشان دادند که علت کاهش تولد ستارگان در جهان کاهش گاز سازنده ستارگان است.
به گزارش خبرگزاری مهر، جهان گسترده و پیر می شود و به تدریج شیرهای گاز را می بندند. به این ترتیب هیدروژن مولکولی که ماده اولیه ساخت ستارگان است کمتر از همیشه در دسترس قرار کهکشانها می گیرد. این امر موجب می شود که تعداد ستارگان جهان کاهش یابد.
محققان موسسه "علوم فضا و نجوم CSIRO" در استرالیا با استفاده از رادیو تلسکوپ "موپرا" به این نتایج دست یافتند.
این رادیوتلسکوپ شلجمی 22 متری در فاصله 450 کیلومتری شمال غربی سیدنی واقع شده است و انتشار منواکسید کربنی را که از کهکشانهای دور و نزدیک ساطع می شوند ردیابی می کند.
این بررسیها به دانشمندان اجازه داد که روند کنترل جمعیت را در داخل کهکشانها در دوره بین 3 تا 5 میلیارد سال قبل بازسازی کنند.
نتایج این تحقیقات این نشان داد که کهکشانهای معمولی نسبت به گذشته گاز کمتری برای ساخت ستارگان جدید در اختیار دارند.
در حقیقت، حداقل در 15 سال اخیر، ستاره شناسان می دانند که منحنی تشکیل ستارگان نسبت به زمانی که سن جهان تنها چند میلیارد سال بود سیر نزولی پیدا کرده است.
از آن زمان، دانشمندان به دنبال توضیحی برای این پدیده بوده اند که اکنون به نظر می رسد به این توضیح دست یافته اند.
ستاره شناسان استرالیایی در این خصوص توضیح دادند: "نتایج این یافته ها به ما کمک می کند بفهمیم که چرا نورهای جهان درحال خاموش شدن هستند. در واقع تشکیل ستارگان، امروز به میزان دسترسی ذخیره هیدروژن مولکولی بستگی دارد."
براساس گزارش مدیا ایناف، ستارگان در طول چرخه زندگی خود و به خصوص در زمان وقوع حوادث دلخراشی چون انفجار ابرنواخترها، بخشی از گازی را که فرایند تشکیل ستارگان را تضمین و حفظ می کند به فضا باز می گردانند. اما این مقدار کافی نیست.
این دانشمندان افزودند: "بیشتر گاز اولیه (در حدود 70 درصد) از دست رفته است و به اجرامی چون کوتوله های سفید، ستارگان نوترونی و سیارات تبدیل شده و دیگر وجود ندارد."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد