چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

آتلانتیس گمشده؛ از افسانه تا واقعیت


افسانه آتلانتیس قرن هاست ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. گفته می شود آتلانتیس جزیره ای بزرگ در گوشه ای از کره خاکی ما بوده است که تمدنی با فناوری های مافوق تصور بشر امروزی در حدود ۱۱ هزار سال پیش روی آن وجود داشته است. بدون شک زنده ماندن افسانه آتلانتیس را باید مدیون افلاطون، فیلسوف شناخته شده یونان باستان باشیم.

او تحقیقات زیادی در این خصوص انجام داده و حتی نقشه مدوری نیز از آتلانتیس ارائه کرد که تا قرن ها مبنای نظریه پردازی ها درباره آتلانتیس گمشده بوده است. با گذشت قرن ها و درحالی که کسی تصورات افلاطون را باور نمی کرد، تحقیقات یک دریانورد ناشناس هلندی نشان داد که احتمالا بقایای شهر مرموز آتلانتیس در اقیانوس اطلس وجود دارد. از آن زمان تاکنون هر مطالعه و سرنخی که با آتلانتیس افسانه ای در ارتباط باشد، برای دانشمندان و مردم عادی جذابیت دارد. تازه ترین اکتشافات به کشف جدید محققان از زیر بستر اقیانوس اطلس شمالی مربوط می شود، جایی که در آن تصاویری سه بعدی از یک چشم انداز وسیع به دست آمده است که شباهت عجیبی به تصورات موجود از آتلانتیس افسانه ای دارد.

استفاده از امواج صوتی در تصویربرداری یکی از قابل اطمینان ترین تکنیک هایی است که دانشمندان در تهیه تصاویر مختلف و نقشه برداری از گوشه و کنار زمین، بخصوص نقاط دور از دسترس و صعب العبور از آن استفاده می کنند. در این پروژه خبرساز نیز از همین روش بهره گرفته شده است. گروهی از محققان جوان در دانشگاه کمبریج، تصاویر حیرت انگیزی با استفاده از همین تکنیک از منطقه ای در اقیانوس اطلس به دست آورده اند که می تواند آتلانتیس گمشده باشد. آنها با استفاده از دستگاه های مخصوص، امواج صوتی را به سوی سطوح صخره ای و برجسته اعماق اقیانوس اطلس شمالی تاباندند و از بازخورد آنها تصاویر مختلفی تهیه کردند. وجود مشخصه های برجسته ای نظیر بسترهای آبی که شباهت زیادی به رودخانه دارند در این تصاویر بیش از هر نکته دیگری مورد توجه دانشمندان و بویژه زمین شناسان و دیرینه شناسان قرار گرفت.
وجود ۲ نکته مرتبط با این تصاویر موجب شده تا توجهات زیادی به آن معطوف شود. اولا این تصاویر از نقطه ای به دست آمده اند که قرن ها پیش افلاطون از وجود شهری مرموز و افسانه ای به نام آتلانتیس در آن خبر داده بود و دوم آن که برجستگی هایی که در این تصاویر دیده می شود، تداعی کننده منطقه ای است که مستعد پذیرایی از تمدنی باشکوه بوده است.

در این منطقه دفن شده در زیر بستر اقیانوس، شمار قابل توجهی از برش های عمیق برجای مانده از رودخانه ها دیده می شود که در کنار برجستگی های بلندی که شبیه قله های مرتفع هستند، قرار گرفته اند و به نظر می رسد متعلق به کوهستانی ناشناخته باشند که ترکیب هیجان انگیزی از یک خشکی به زیر آب رفته را تداعی می کنند. این یافته جدید کاملا اتفاقی بوده است. چندی پیش، گروهی از محققان که برای شرکت های نفتی کار می کردند و به دنبال کشف میادین نفتی جدیدی در اقیانوس اطلس شمالی بودند متوجه وجود چنین منطقه ای شدند. قدمت این چشم انداز به ۵۶ میلیون سال پیش می رسد. محققان عنوان جالب توجه چشم انداز فسیل شده را به این نقطه از زیر بستر اقیانوس نسبت داده اند، منطقه ای که نزدیک به ۲ کیلومتر در زیر بستر اقیانوس قرار دارد. این منطقه مرموز، بخشی از یک سرزمین بسیار وسیع به بزرگی ۱۰ هزار کیلومتر مربع است که در غرب جزایر اورکنی شتلند (Orkney Shetland Island) واقع در اقیانوس اطلس شمالی قرار داشته و دنباله آن تا مناطق ساحلی و حتی یک کیلومتر روی خشکی نیز می رسد. عقیده محققانی که این کشف تاریخی را انجام داده اند، بر این است که این منطقه، بخشی از یک سرزمین وسیع تر محسوب می شود که امروزه آن را اسکاتلند می نامند و احتمالا پیش از پیدایش انسان تا سرزمین نروژ امروزی نیز پیش رفته بود. اگر ادعاهایی که درخصوص این منطقه و تصاویر به دست آمده از آن صحت داشته باشد، باید گفت که بشر موفق به کشف تاریخ مدفون شده ای در زیر اعماق اقیانوس شده است و از این رو باید نگاه دوباره ای به افسانه آتلانتیس مرموز داشته باشیم.

● چگونه می توان با امواج صدا تصویر سه بعدی خلق کرد؟
بدون شک ممکن است به ذهن بسیاری این پرسش خطور کند که چگونه می توان با استفاده از امواج صوتی نقشه های اینچنینی تهیه کرد؟ پاسخ به این پرسش را باید در تکنیکی بر مبنای انعکاس اصوات جستجو کرد. در این روش جریان هوای فشرده شده از سیلندرهای فلزی رها می شود که بر اثر آن امواج صوتی تولید می شود. این امواج در کف اقیانوس منتشر شده و حتی به زیر آن نیز نفوذ می کنند. هرگاه این امواج به برجستگی ها و هرگونه تغییر ماده ای در مسیر خود برسند، انعکاسی از آنها به محل انتشار بازمی گردد. امواج منعکس شده حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند که می توان از آنها برای تهیه تصاویر سه بعدی از برجستگی های مختلف زمین و البته در اینجا بستر مدفون شده در زیر اعماق اقیانوس اطلس شمالی استفاده کرد.

در یکی از تصاویر سه بعدی که از این نقطه به دست آمده است، ردپای ۸ رودخانه شاخص و یک سری برجستگی مرتفع بیش از سایر موارد به چشم می آید. به نظر می رسد در این تصویر نشانه هایی از وجود نوعی گرده و زغال سنگ وجود داشته باشد و البته همگان بخوبی می دانند که اینها از ابتدایی ترین شواهد وجود تمدن به شمار می روند. اما آنچه برای این محققان بیش از هر نکته ای سوال برانگیز بوده است، وجود شواهدی از محیط زیست دریایی در زیر و بالای این چشم انداز است. در این میان، ردپایی از ریزفسیل ها نیز دیده می شود. پس اگر قطعات این پازل گیج کننده را بتدریج در کنار یکدیگر قرار دهیم، تصویر نسبتا روشنی به دست می آید که در آن، پیدایش خشکی و بالاآمدن آن از سطح آب و سپس پایین رفتن آن در اقیانوس و در نهایت مدفون شدنش در زیر بستر آن چندان تعجب برانگیز نخواهد بود. برای درک بهتر این فرآیند می توان آن را به یک ساندویچ زمینی تشبیه کرد که مناطق آبی اطراف آن در حکم نان آن ساندویچ است.

اکنون پرسش دیگری مطرح می شود که باید برای آن پاسخی قاطع پیدا کرد: چه عاملی موجب سردرآوردن این منطقه از سطح آب و سپس مدفون شدنش در زیر بستر اقیانوس طی یک بازه زمانی ۵ / ۲ میلیون ساله شده است؟ از منظر زمین شناسی این مدت بازه زمانی بسیار کوتاهی است. پاسخ به این پرسش می تواند فاز بعدی مطالعه محققان در این پروژه باشد.

● از افسانه آتلانتیس چه می دانیم؟
قرن هاست مردم سراسر جهان با افسانه شهر آتلانتیس آشنا هستند. شهری که احتمالا پذیرای تمدنی باشکوه بوده است. نگرشی که بشر به این مقوله داشته، آن را به یکی از جذاب ترین و معروف ترین افسانه ها در تاریخ بسیاری از کشورها تبدیل کرده است. در این افسانه ها که حالا با انجام مطالعات تحقیقاتی باید در استفاده از عنوان افسانه کمی تامل کرد، منطقه ای باشکوه در حدود ۱۱۰۰۰ سال پیشترترسیم شده است که در آن نشانه هایی از یک تمدن باشکوه وجود داشته است. با گذشت زمان، این آتلانتیس و هرآنچه به آن مربوط می شد، بتدریج به فراموشی سپرده شد، اما افلاطون شاگرد سقراط معروف با انجام تحقیقاتی که هم اکنون نیز روی آن مباحثات زیادی صورت می گیرد، افسانه آتلانتیس را بار دیگر زنده کرد چون او موفق به ارائه نقشه ای تقریبی از محل تقریبی آتلانتیس شده بود و بر مبنای همین نقشه همواره مدعی بود که آتلانتیس وجود داشته است. باز هم با گذشت زمان و با افزایش بی اعتمادی ها به افلاطون نظریه وی درخصوص آتلانتیس بی طرفدار ماند تا این که یک دریانورد هلندی با تکیه بر آنچه افلاطون در قالب یک سری نقشه ارائه کرده بود موفق به کشف ویرانه هایی در اقیانوس اطلس شد که برخی همچون این دریانورد می گویند متعلق به بقایای آتلانتیس است.

● نشانی از یک افسانه
وجود ۲ نکته مرتبط با تصاویری که محققان دانشگاه کمبریج به دست آورده اند موجب شده تا توجهات زیادی به این دستاورد معطوف شود. اولا این تصاویر از نقطه ای به دست آمده اند که قرن ها پیش، افلاطون از وجود شهری مرموز و افسانه ای به نام آتلانتیس در آن خبر داده بود و دوم آن که برجستگی هایی که در این تصاویر دیده می شود، تداعی کننده منطقه ای است که مستعد پذیرایی از تمدنی باشکوه بوده است.
       
  
livescience

مترجم: مهدی پیرگزی

جام جم آنلاین

نظرات 2 + ارسال نظر
ستاره ای کوتوله پنج‌شنبه 21 مهر 1390 ساعت 10:25 http://omwg.blogfa.com

سلام.ممنون از وبلاگ شما.اگر موافقید با یکدیگر تبادل لینک داشته باشیم.ما(ستاره ای کوتوله)هستیم.یا علی

s پنج‌شنبه 24 آذر 1390 ساعت 14:02

عکس هاش بیشتر بود بهتر بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد