چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

سلطان سلیمان مجارستان را فتح کرد


485 سال پیش در روز 28 اوت سال 1526 میلادی سلطان سلیمان دوم ملقب به قانونی ، سلطان عثمانی ، لشکر لودویگ دوم پادشاه مجارستان را در موهاکس درهم می شکند و مجارستان را فتح می کند. با پیروزی سلطان سلیمان قانونی ، مجارستان برای چند قرن به عنوان یک کشور مستقل از صحنه جهان محو می شود.

در دوران سلطنت طولانی سلطان سلیمان قانونی از سال 1520 تا 1566 میلادی امپراتوری عثمانی به اوج شکوه و اقتدار خود می رسد. بناهای باشکوهی به همت سینان معمار مشهور یونانی تبار در شهر استانبول ساخته می شوند.وسعت امپراتوری عثمانی در زمان سلطان سلیمان قانونی از مراکش تا مرز ایران و از دروازه های وین تا جنوب عربستان گسترش یافت.
در شرق فقط ایران صفویه مانع گسترش بیشتر این امپراتوری به سوی شرق شد بنابراین سلطان سلیمان قانونی توجه خود را به غرب معطوف کرده بود.سلطان سلیمان دوم در سن 25 سالگی در سال 1520 میلادی جانشین پدرش سلطان سلیم اول ملقب به سنگدل شد.
او با همفکری ابراهیم پاشا وزیر اعظم و دوست دوران کودکی اش بدون فوت وقت فتوحات عثمانی در مدیترانه شرقی که حدود سه ربع قرن پیش با فتح قسطنطنیه آغاز شده بود را به پایان می رساند.

در 20 دسامبر سال 1522 میلادی پس از 5 ماه محاصره ، سلطان سلیمان دوم قلعه رودس که شوالیه های فرقه سن ژان از آن دفاع می کردند را تصرف می کند.

سپس تصمیم می گیرد به کشور مجارستان حمله کند که میان فتوحات عثمانی در سرزمین های بالکان و قلمروی امپراتور شارل کن واقع شده بود.در دشت موهاکس ارتش لودویگ دوم پادشاه مجار و سلطان سلیمان قانونی در مقابل هم صف کشیدند. سلطان سلیمان قانونی دست به یک تاکتیک نظامی زده و دستور می دهد قلب سپاهش طوری آرایش بگیرند که در میان آن شکاف هایی به نظر برسند تا از این طریق سوارنظام قدرتمند مجار فریب شکاف در قلب سپاه عثمانی را خورده و دست به حمله بزند.
تاکتیک سلطان سلیمان دوم ثمربخش بود و سوارنظام مجارستان به امید دستگیری سلطان به قلب سپاه عثمانی حمله ور شده و در دام می افتد. بلافاصله صفوف سپاهیان عثمانی سوارنظام مجار را محاصره کرده و توپ ها و سلاح های آتشین عثمانی از کشته پشته می سازند.

تعداد کمی از سپاه مجار از جمله لودویگ دوم که موفق به فرار از صحنه کارزار می شوند تلاش می کنند از مرداب های منطقه عبور کنند که در این تلاش نافرجام در مرداب ها غرق می شوند.
سلطان سلیمان قانونی با این فتح به آسانی شهر بودا (بوداپست امروزی) پایتخت پادشاهی مجارستان را تصرف می کند. او اکنون به دروازه های اروپای غربی رسیده بود.
به این ترتیب ، در روز 28 اوت سال 1526 میلادی سلطان سلیمان دوم ملقب به قانونی لشکر لودویگ دوم پادشاه مجارستان را در دشت موهاکس درهم می شکند و مجارستان را فتح می کند.
سلطان سلیمان قانونی با این پیروزی به دروازه های اروپای غربی می رسد و مدتی بعد تصمیم می گیرد به امپراتوری شارل کن حمله کرده و شهر وین را تصرف کند.آیا او موفق به تصرف وین این دروازه نمادین غرب می شود؟.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد