به گزارش خبرگزاری مهر، در سال 2004 و پس از پیروزی در مقابل Netscape (اولین مرورگر وب)، اینترنت اکسپلورر توانست 90 درصد از این بازار را به خود اختصاص دهد. اکنون به نظر می رسد دوران اوج این مرورگر مایکروسافت به پایان رسیده است به طوری که تازه ترین بررسیهای موسسه تحقیقاتی Net Applications نشان می دهد که در پایان ماه آوریل، این مرورگر تنها 95/59 درصد از این بازار را به دست آورد. این رقم در پایان ماه مارس 65/60 درصد و در آوریل 2009 برابر با 77/67 درصد بود. در این میان تنها 25 درصد از این بازار در دست نسخه اینترنت اکسپلورر 8 است.
دوران افوق مرورگر مایکروسافت از ژانویه 2009 آغاز شد. در آن زمان اینترنت اکسپلورر 70 درصد از این بازار را از آن خود کرد در حالی که این رقم در نوامبر 2007 برابر با 49/79 درصد و در سالهای 2002 و 2003 برابر با 95 درصد بود.
نتایج بررسیهای Net Applications نشان می دهد که افول مرورگر مایکروسافت به دلیل رشد سایر مرورگرها بوده است به طوری که مرورگر گوگل کرون که در سپتامبر 2008 عرضه شد توانست در پایان ماه آوریل 73/6 درصد از بازار را به خود اختصاص دهد که این رقم در پایان ماه مارس 13/6 درصد و در آوریل 2009 برابر با 79/1 درصد بود.
همچنین مرورگر فایرفاکس شرکت موزیلا در پایان ماه آوریل 59/24 درصد از بازار مرورگرهای وب را در اختیار گرفت. رقم این مرورگر در پایان ماه مارس 52/24 درصد و در آوریل 2009 برابر با 84/23 درصد بود.
براساس گزارش MACITYNET، مرورگر سافاری محصول شرکت اپل در پایان ماه مارس 72/4 درصد و مرورگر اپرا 30/2 درصد از بازار را به دست آورد.