چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم

تصویر شبیه سازی شده بر اساس اطلاعات سوئیفت


سیاهچاله ای عظیم در حالی رصد شده است که در مراحل ابتدای از هم دریدن یک ستاره و بلعیدن مواد درون آن بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ سوئیفت ناسا در 28 مارچ سال جاری انفجارهای درخشان و متعدد پرتو ایکس را از بخشی از آسمان ردیابی کرد، بخشی که تا پیش از این هیچ پرتو ایکسی در آن رصد نشده بود.
اکنون دو تیم از اخترشناسان از دانشگاه های پنسیلوانیا و پارک و همچنین از مرکز هاروارد اسمیتسونیان اعلام کردند این انفجارها احتمالا توده هایی از ستاره ای بوده اند که پس از نزدیک شدن بیش از اندازه به سیاهچاله ای که در فاصله 4.5 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد، از هم دریده و نابود شده است.
از آنجایی که این ستاره پیش از مرگ به دور سیاهچاله در حرکت بوده است، به حرکت خود به دور حفره ادامه داده و به تدریج توسط سیاهچاله بلعیده شده است.


رصدهای جدید نشان می دهند برخی از بقایای این ستاره با سرعتی برابر 99.5 درصد سرعت نور به بیرون فوران کرده اند و سوئیفت به صورت اتفاقی در مسیر این فورانها قرار گرفت و توانست اولین رصد از چنین رویداد بزرگ کیهانی را به ثبت برساند.

به گفته محققان این فورانها بسیار باریک هستند و در صورتی که به صورت اتفاقی در مسیر دید قرار بگیرند قابل مشاهده اند، در غیر این صورت هرگز رصد نخواهند شد. مطالعه بر روی مدت زمان تداوم این فورانها می تواند جرم ستاره قربانی و فاصله مداری آن از سیاهچاله را آشکار سازد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، اخترشناسان باور دارند بقایای این فوران هنوز قابل رصد است و احتمال می دهند بلعیده شدن کامل یک ستاره توسط این سیاهچاله ماه ها به طول انجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد