چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

تسلیم شهر الجزیره

روایتی از تاریخ استعماری فرانسه



181 سال پیش در روز 5 ژوییه سال 1830 میلادی پس از چندین روز بمباران بی وقفه شهر الجزیره توسط توپ های سنگین ناوگان دریایی فرانسه و نبردهای سنگین میان سربازان عثمانی و نیروهای فرانسوی سرانجام بیگ الجزیره برای جلوگیری از کشتار مردم شهر را تسلیم فرانسوی ها می کند.

سه هفته پیش از تاریخ ، در روز 14 ژوئن سال 1830 میلادی ناوگان دریایی فرانسه شامل 453 کشتی و با 27 هزار ملوان و 37 هزار سرباز به سواحل الجزایر نزدیک شده و نیروهای فرانسوی در ساحل سیدی فروش واقع در 25 کیلومتری شهر الجزیره از کشتی ها پیاده می شوند و به سوی شهر الجزیره حرکت می کنند.
ناوگان دریایی فرانسه نیز از راه دریا به سوی الجزیره رفته و شهر از زمین و دریا محاصره می شود.
شهر الجزیره و سرزمین الجزایر به طور اسمی تحت قیمومت امپراتوری عثمانی بود، اما در آن دوران به دلیل ضعف و فتور امپراتوری عثمانی عملا مستقل بود.
ماجرای حمله به الجزایر به آزمندی کنسول فرانسه دووال بازمی گردد. در سال 1798 میلادی در زمان حکومت دیرکتوار در فرانسه این حکومت از حاکم الجزیره برای تامین نیاز ارتش ناپلئون بناپارت که عازم مصر بود، گندم می خرد.

اما پول این گندم را از صرافان یهودی وام گرفته و حاکم الجزیره بازپرداخت وام را تضمین می کند. اما فرانسه سال ها از بازپرداخت این وام سرباز می زند. در سال 1827 میلادی حسین ،بیگ الجزیره از دووال کنسول فرانسه می خواهد که دولت فرانسه این بدهی قدیمی را تسویه کند. اما دووال با بی ادبی تقاضای رشوه کرده و بیگ را به خشم می آورد و بیگ الجزیره با دسته مگس پران به صورت دووال می کوبد.

دووال الجزیره را ترک می کند و ماجرا را به شکل دیگری برای دولت فرانسه حکایت می نماید. دولت فرانسه خواستار عذرخواهی بیگ الجزیره می شود اما پاسخی دریافت نمی کند. شارل دهم پادشاه فرانسه که با مشکلات داخلی مواجه بود برای کسب وجهه و نیز انحراف افکار دستور اعزام یک نیروی تنبیهی به الجزیره را صادر می کند.

پس از بمباران بی وقفه شهر الجزیره و محاصره این شهر از راه زمین و دریا، حسین بیگ الجزیره برای جلوگیری از کشتار مردم با فرانسوی ها برای تسلیم شهر مذاکره می کند. در این مذاکرات توافق می شود در صورت تسلیم شهر جان بیگ و مردم و آزادی آنها تضمین شود و سربازان از غارت شهر خودداری کنند.

اما با تسلیم شدن شهر سربازان فرانسوی شهر را غارت کرده و فرمانده نیروهای فرانسوی ثروت شخصی بیگ الجزیره که بالغ بر 48 میلیون فرانک به ارزش آن روزگار بود را به بهانه تامین هزینه های جنگ مصادره می کند.

به این ترتیب، در روز 5 ژوییه سال 1830 میلادی پس از چندین روز بمباران بی وقفه شهر الجزیره توسط توپ های سنگین ناوگان دریایی فرانسه و نبردهای سنگین میان سربازان عثمانی و نیروهای فرانسوی سرانجام بیگ الجزیره برای جلوگیری از کشتار مردم شهر را تسلیم فرانسوی ها می کند. نیرویی که به بهانه تنبیه بیگ الجزیره رفته بود، تبدیل به یک نیروی استعماری می شود و سرزمین الجزایر مستعمره فرانسه می شود.

نویسنده :بهرام افتخاری

جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد