چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

خودروی کلاسیک با مولفه های مدرن


 یک محصول هیجان انگیز با تلفیقی از ۳ فاکتور نگرش سنتی، نگاه مدرن و سبک اسپرت



برخی برندهای خودروساز شهرت جهانی و پرآوازه ای همچون برندهای بی.ام. و، مرسدس یا پژو ندارند، اما هر از گاهی با ارائه خودروهایی که شتاب و قدرت قابل توجهی دارند در دنیای خودروهای مدرن خبرساز می شوند.PGO مثال بارزی در این زمینه است. این برند فرانسوی کمتر از یک دهه عمر دارد و جالب این که تولیدات محدود آن از سال ۲۰۰۹ شروع شده است. اما جالب تر این که PGO در همین مدت کوتاه مدل های هیجان انگیزی از خودروهای ۲ سرنشینه ارائه کرده است که به نظر می رسد عطش علاقه مندان به خودروهای سرعتی ۲ نفره را برطرف می کند.PGO Cévennes همان محصولی است که این برند خودروساز مانور تبلیغاتی قابل توجهی روی آن داده است.

نگاهی به اسکلت خودرو، بیننده را به یاد خودروهای کوچک و خمیده ای می اندازد که سرآمد آنها فولکس واگن های چند دهه پیش هستند. از این رو می توان گفت PGO Cévennes بازگشتی دوباره به گذشته است با این تفاوت که در این بازگشت از فناوری های نوین نیز استفاده شده است. به عبارت دیگر می توان گفت تلفیق ۳فاکتور نگرش سنتی، نگاه مدرن و سبک اسپرت به خلق یک محصول هیجان برانگیز منجر شده است. شاید بهتر باشد PGO Cévennes را نوعی خودروی کلاسیک با مولفه های تکنیک های مدرن امروزی معرفی کرد.

این خودروی اسپرت سرعتی، وزن کمی دارد حال آن که بسیاری از خودروهای سرعتی از وزن قابل توجهی برخوردارند. به همین دلیل می توان آن را برگ برنده اصلی این خودرو در مقایسه با خودروهای همکلاسش عنوان کرد. ۹۸۰ کیلوگرم؛ این وزن یک موتورسیکلت نیست، بلکه وزن خودرویی اسپرت است که پیش بینی می شود در چند سال آینده و با توجه به احتمال استقبال خوبی که مشتریان از آن به عمل می آورند نسخه های به روزتری نیز از آن تولید شود.

PGO Cévennes خودرویی ۴ سیلندر و ۵ دنده است که راننده در صورت تمایل می تواند از امکان تغییر دنده خودکار آن نیز استفاده کند. این نوع خودروهای کوچک در سرعت های بالا مستعد واژگونی هستند، هر چند در طراحی PGO Cévennes تلاش شده تا حداکثر پایداری آن در سرعت های بالا حاصل شود، اما برای از بین بردن هرگونه نگرانی به ساخت بدنه خودرو و موادی که از آن استفاده می شود توجه زیادی شده است. بهره گیری از پروفیل های مخصوص، خیال طراحان را از این بابت راحت کرده است. این خودرو در چند سری آزمون های تصادف مورد بررسی قرار گرفته که در تمامی آنها نتایج درخشانی برجای گذاشته است. سیستم ترمز PGO Cévennes از نوع دیسکی است و جالب این که این بخش از طراحی خودرو یکی از زمانبرترین بخش های پروژه ساخت آن بوده است.

PGO Cévennes به دلیل برخورداری از وزن کم، شتاب نسبتا قابل توجهی دارد. بدون شک ۹۸۰ کیلوگرم، وزن بسیار کمی در دنیای خودروسازی است. نگاهی به طراحی های خودرو نشان می دهد مجموعه ای از فاکتورها در وزن کم PGO Cévennes تاثیر دارند. یکی از این فاکتورها باک خودروست که تنها ظرفیت ۴۲ لیتر سوخت را دارد. این خودرو محصولی نسبتا کوچک در دنیای خودروسازی به شمار می آید؛ ۳۷۰۰ میلی متر طول، ۱۷۳۵ میلی متر عرض و ۱۳۲۰ میلی متر ارتفاع. این ابعاد گویای آن هستند که PGO Cévennes خودرویی مبتنی بر استانداردهای آیرودینامیکی محسوب می شود.

گذشته از تمامی نقاط مثبتی که درخصوص PGO Cévennes مطرح شد، سرعت و حداکثر آن چیزی نیست که در دنیای خودروهای اسپرت سرعتی بتوان بی تفاوت از کنار آن گذشت. برای این خودرو حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر برساعت به ثبت رسیده است که البته رکورد چندان جالب توجهی نیست و حتی از نظر برخی کارشناسان امور خودرو نتیجه ای ناامیدکننده به شمار می آید. با توجه به این حداکثر سرعت می توان تخمین زد که شتاب اولیه PGO Cévennes چندان دلچسب نباشد. این خودرو صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را تنها در کمتر از ۷ ثانیه طی می کند. البته در مقایسه با خودروهای دیگری در این کلاس این رکورد می تواند دستاوردی مهم محسوب شود، اما برای خودروی تازه واردی که طراحان آن سرمایه گذاری کلانی روی آن کرده اند چندان امیدوارکننده نیست.

انتقاداتی که به این خودروی جذاب و دوست داشتنی می شود هنوز تمام نشده است. PGO Cévennes مصرف سوخت چندان خوبی ندارد. آزمایش های متعددی انجام شده که مجموع آنها نشان می دهند در استفاده های شهری در هر یکصد کیلومتر ۰۱ / ۱۱ و در مصارف جاده ای رقم جالب توجه ۵۱ / ۶ لیتر به ثبت رسیده است. میانگین این دو رکورد ۲۱ / ۸ لیتر در هر یکصد کیلومتر است. اگر این رقم را در یک سو و پیشرفت های تکنیکی چند سال اخیر دنیای خودروسازی مدرن در سوی دیگر مورد مقایسه قرار گیرند به این نتیجه می رسیم که PGO Cévennes می توانست رکورد بهتری در این زمینه داشته باشد.

PGO Cévennes از حیث رعایت معیارهای زیست محیطی تولید آلاینده های کربنی نمره نسبتا خوبی می گیرد. این خودرو به ازای طی هر یک کیلومتر مسافت، ۱۸۵ گرم آلاینده کربنی تولید می کند. هم اکنون بسیاری از محصولات پژو که شناخته شده ترین برند خودروسازی فرانسه محسوب می شود رکوردهای ناامیدکننده تری برجای می گذارند.

اگر قرار باشد نگاه نهایی به PGO Cévennes داشته باشیم باید آن را تازه وارد جذابی در دنیای خودروهای اسپرت به شمار آوریم که هنوز جای زیادی برای تکمیل شدن دارد. این خودرو تا چند هفته دیگر وارد برخی بازارهای خودرویی سراسر جهان می شود و باید منتظر ماند و دید که استقبال علاقه مندان به خودروهای اسپرت و سرعتی که همواره حساب ویژه ای روی محصولات برندهای شناخته شده باز کرده اند چگونه خواهد بود. شرکت PGO تلاش های زیادی برای جلب نظر علاقه مندان به این دسته از خودروها کرده است.

به عنوان مثال استفاده از چرم طبیعی مرغوب برای پوشش صندلی ها و جلوداشبورد یکی از اقداماتی است که در راستای تحقق این هدف صورت گرفته است. البته این چیز تازه ای نیست و در سال های گذشته برندهای مشهور خودروساز به آن متوسل شده اند. به همین دلیل باید به طراحان PGO توصیه کرد که اگر می خواهند محصولات این برند جای مناسبی در بازارهای جهانی پیدا کنند به دنبال مجموعه تازه ای از اقدامات ابتکاری باشند.

بدون شک این خودرو مورد علاقه آن دسته از علاقه مندان به خودروست که در عین حال که نمی توانند از سبک های کلاسیک قدیمی بی تفاوت عبور کنند همواره از فناوری های نوین استفاده می کنند و آنها را جزو غیرقابل تفکیکی از دنیای خودروسازی می دانند.

● PGO Cévennes از نمای نزدیک

PGO Cévennes مصرف سوخت چندان خوبی ندارد. در استفاده های شهری در هر یکصد کیلومتر ۰۱ / ۱۱ و در مصارف جاده ای رقم جالب توجه ۵۱ / ۶ لیتررا به ثبت رسانده است.
PGO Cévennes از حیث رعایت معیارهای زیست محیطی تولید آلاینده های کربنی نمره نسبتا خوبی می گیرد. این خودرو به ازای طی هر یک کیلومتر مسافت، ۱۸۵ گرم آلاینده کربنی تولید می کند.
       
مهدی پیرگزی    
روزنامه جام جم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد