چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

غول بیدار شده است

پرونده BMW ۳۲۸ Kamm Coupé پس از ۷۰ سال دوباره باز می‌شود


۷۰ سال پیش آلمان و بخصوص شرکت بی.ام.و در دنیای خودروهای اسپرت و سرعتی قطبی بزرگ به شمار می آمد، اما جنگ جهانی دوم اوضاع را کاملا دگرگون کرد. در آن زمان BMW ۳۲۸ Kamm Coupé یک محصول استثنایی در دنیای خودروهای اسپرت و سرعتی در نظر گرفته می شد که البته خیلی زود در تاریخ ناپدید شد، اما اکنون به لطف گسترش فناوری های نوین از جمله شبیه سازی های رایانه ای بار دیگر شاهد حیات این خودرو هستیم.


BMW ۳۲۸ Kamm Coupé که نامگذاری آن به پاس تحقیقات ارزشمند مهندس آلمانی به همین نام در زمینه مهندسی آیرودینامیک صورت گرفته است، در سال ۱۹۵۳ از اطلس خودروسازی جهان محو شد، اما اکنون و با گذشت بیش از ۷۰ سال از آن دوران طلایی بی.ام.و بار دیگر بر آن شد تا این خودروی کلاسیک و جذاب را بار دیگر تولید کند. تولید دوباره این خودرو پس از موفقیتی صورت گرفت که از سوی تولید دوباره خودروی کلاسیک و قدیمی Mille Miglia نصیب بی.ام.و شد. در حقیقت بی.ام.و تلاش کرده است تا با تولید مجدد BMW ۳۲۸ Kamm Coupé نشان دهد در بیش از ۷۰ سال پیش چه جایگاهی در زمینه خودروهای اسپرت و البته آیرودینامیک آن زمان داشته است.


کارل بامر، مدیر ارشد گروه خودروهای کلاسیک بی.ام.و می گوید: بسیار به خود می بالیم که توانسته ایم بار دیگر این خودروی زیبا و آیرودینامیک را تولید کنیم.

او ادامه می داد: در راه تولید دوباره این خودروی کلاسیک موانع زیادی را از پیش روی برداشته ایم. ساعت ها بحث فنی داشته ایم و می توانم به جرأت بگویم بی شمار ساعت مطالعات تحقیقاتی را پشت سر گذاشته ایم، اما زمانی که پرده به کنار می رود و خودرو را می بینید، آنچنان مجذوب زیبایی خاص آن می شوید که شاید با دیدن کمتر خودرویی آن را حس کرده باشید. در این حالت می توانید همان حسی را تجربه کنید که مردم ۷۰ سال پیش با دیدن این خودرو برای نخستین بار آن را لمس کرده بودند.

آلمان در تاریخ خودروسازی جهان سابقه ای درخشان دارد و بی.ام.و به عنوان یکی از شاخص های این درخشش به شمار می آید. در حالی که در دهه ۴۰ میلادی این کشور بسرعت به قطب تولید خودروهای اسپرت و دیدنی دنیا تبدیل می شد، آغاز جنگ جهانی دوم بسیاری از معادلات شکل گرفته را بر هم زد.

سری خودروهای Mille Miglia از جمله قربانیان این وضعیت بحرانی بودند به طوری که بی.ام.و بسرعت نمونه های باقیمانده را از مونیخ خارج و به منطقه روستانشینی در حاشیه شهر برد تا از گزند حملات جنگنده های متفقین به دور مانند. این جابجایی موفقیت آمیز بود تا آنجا که ۵ دستگاه از این خودروها بدون این که حتی خشی به بدنه آن بیفتد، به نقطه امنی منتقل شدند. اما با شکست آلمان در جنگ، این خودروها نیز سر از روسیه، انگلیس و آمریکا درآوردند. در این میان تنها BMW ۳۲۸ Kamm Coupé در آلمان باقی ماند. البته این خودروها نیز سرنوشت درخشانی نداشتند و در نهایت با مرگ صاحب شرکت تولیدکننده آن که زیرمجموعه ای از بی.ام.و به شمار می آمد، پرونده آنها بسته شد.

اما از دهه ۹۰ میلادی و با اعلام استراتژی بی.ام.و در زمینه تولید دوباره و البته نمایش خودروهای قدیمی و کلاسیک، خودروهایی همچون BMW ۳۲۸ Kamm Coupé بار دیگر حیات یافتند. اما انگار اتفاق عجیبی روی داده بود. تمامی نقشه ها و طراحی های مربوط به این خودرو و بیشتر خودروهای کلاسیک تاریخ بیش از ۵۰ سال گذشته بی.ام.و ناپدید شده بودند و بسختی حتی می شد تصاویری از آن خودروها را به دست آورد تا شاید با تکیه بر آنها بتوان کاری کرد. در نهایت و با کمک یک مجموعه دار در مونیخ که تصاویری از این خودرو را در مجموعه های خود گردآوری کرده بود استارت طراحی دوباره این خودرو زده شد.

● قطعات پازل در کنار هم قرار می گیرند

اکنون زمان آن فرا رسیده بود تا مهم ترین و شاید سخت ترین مرحله کار آغاز شود. مهندسان بی.ام.و خودرویی را بازتولید می کردند که طراحی آن از روی تصاویر قدیمی برجای مانده از نمونه نخستین آن مربوط به ۷۰?سال پیش صورت گرفته بود. در این مرحله متخصصان رایانه وارد عمل شدند. آنها اسکن برداری از اکثر تصاویر موجود را آغاز کردند. این تصاویر مربوط به خودروی BMW ۳۲۸ Kamm Coupé و از زوایای گوناگون بود. آنها تلاش داشتند تا با تلفیق این تصاویر برنامه ژئومتری سه بعدی ارائه کنند. در مرحله بعد اطلاعات دیگری به تصاویر افزوده شد.

این اطلاعات بر اساس برخی منابع محدود اما قابل اعتماد به دست آمده بود از جمله قطر چرخ ها، ابعاد مختلف قسمت جلوی خودرو، دستگیره درها، چراغ ها و حتی نشان بی.ام.و. این اطلاعات نیز به مجموعه گردآوری شده افزوده شدند و در این زمینه تلاش شد تا تمامی آنها دقیقا مطابق با آنچه که در تصاویر دیده می شد در جای خود قرار گیرند. بتدریج دیوار اطلاعات مورد نیاز عمیق تر و مستحکم تر می شد تا آنجا که مهندسان فنی بی.ام.و به این نتیجه رسیدند که می توان ساخت دوباره خودرو را آغاز کرد. آنها در ابتدا کار خود را با ساخت مدل مجازی BMW ۳۲۸ Kamm Coupé آغاز کردند. هر بخش از خودرو از ده ها زاویه مختلف مورد بررسی قرار می گرفت تا اشتباهی روی ندهد.

با کمک یک مجموعه دار در مونیخ که تصاویری از خودروی ۳۲۸ BMW که مربوط به ۷۰ سال پیش بود را در مجموعه های خود گردآوری کرده بود استارت طراحی دوباره این خودرو زده شدپس از این مرحله که با موفقیت سپری شد، نوبت به ساخت مدل واقعی خودرو رسید. ۷۰ سال پیش این خودرو با استفاده از فلزات سنگینی ساخته شده بود و اکنون با توجه به پیشرفت های خیره کننده ای که در زمینه علم مواد و به کارگیری آنها در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی صورت گرفته بود دیگر نیازی به استفاده از این فلزات سنگین نبود.

مهندسان بی.ام.و می توانستند از آلومینیوم مخصوصی در بخش های اصلی این خودرو استفاده کنند تا در عین حال که وزن کلی آن بسیار کمتر از نمونه اصلی باشد، استحکام بدنه و شاسی نیز حفظ شده باشد. با این حال از آنجا که قرار بود نسخه جدید کاملا مطابق نسخه اولیه باشد از همان فلزات سنگین استفاده شد. در نهایت نیز نسخه کاملا برابر اصل BMW ۳۲۸ Kamm Coupé ساخته شد و البته آن هم در زمان از پیش تعیین شده. وزن خودرو بسیار به وزن خودروی اصلی نزدیک بود و به همین خاطر بیننده با مشاهده آن کاملا حس می کرد به ۷۰ سال پیش رفته و نسخه اولیه آن را از نزدیک مشاهده می کند.

موفقیتی که بی.ام.و در احیای مجدد این خودرو داشته است، مدیران ارشد آن را بر آن داشته تا به دنبال راهی جهت تولید مجدد و البته انبوه این خودروها باشند. علاقه به خودروهای قدیمی و کلاسیک در همه جا دیده می شود و این می تواند بهانه خوبی جهت آغاز دوباره یک نسل فراموش شده باشد. از چندی پیش گروهی از مهندسان بی.ام.و رشته مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده اند. آنها در نظر دارند تا امکانی را فراهم آورند که طی آن و با تلفیق دستاوردهای نوین صنعت خودروسازی در طرح های کلاسیک، نسل جدیدی از خودروهای کلاسیک را روانه بازار کنند، البته خودروهایی که به فناوری هایی نظیر GPS و صفحات نمایشگر لمسی مجهز باشند.

بی.ام.و چند هفته پیش این خودرو را در جشن بزرگی رونمایی کرد. از زمانی که این خودرو برای نخستین بار راهی جاده ها شد بیش از ۷۰ سال گذشته است و اکنون قرار است در صورتی که توجیه اقتصادی مناسبی ارائه شود نسل جدیدی از آن ساخته شود. در سری جدید این خودرو تلاش می شود شکل و شمایل آن بدون کوچک ترین تغییری حفظ شود اما در بخش داخلی آن تغییرات زیادی ایجاد شود. استفاده از طیف گسترده ای از فناوری های نوین رانندگی با چنین خودروی اسپرت سرعتی را دلپذیرتر می کند.

● تولد دوباره یک خودروی کلاسیک

مهندسان بی.ام.و خودرویی را بازتولید کردند که طراحی آن از روی تصاویر قدیمی برجای مانده از نمونه نخستین آن مربوط به ۷۰ سال پیش صورت گرفته است.

در سری جدید این خودرو تلاش می شود شکل و شمایل آن بدون کوچک ترین تغییری حفظ شود اما در بخش داخلی آن تغییرات زیادی ایجاد شود. استفاده از طیف گسترده ای از فناوری های نوین رانندگی با چنین خودروی اسپرت سرعتی را دلپذیرتر می کند.

مترجم: مهدی پیرگزی    
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد